h1

Groen en grijs

11/06/2011

Afgelopen donderdag mocht ik bij de presentatie zijn van de eerste BIGA Glossy: een prachtig magazine, vol met interviews, verhalen en foto’s van de werknemers en opdrachtgevers van de sociale werkvoorziening voor Zeist en omstreken.

Sociale werkvoorziening: dat is werk en een zinvolle dagbesteding bieden aan mensen met wat we tegenwoordig noemen ‘een afstand tot de arbeidsmarkt’. Die wat hulp en begeleiding nodig hebben, soms tijdelijk, soms blijvend. Soms beschut van de boze buitenwereld waar alles snel, snel en goed moet. Soms met een beetje extra aandacht om iets aan te leren. Omdat je lichaam of geest het ‘normale’ tempo niet direct aan kan.
Sociale werkvoorziening is geen verplichting, men kiest er zelf voor. Er is zelfs een behoorlijke wachtlijst.  Dat betekent wel heel gemotiveerde werknemers, die met veel plezier het werk doen waar anderen vaak geen uitdaging in willen zien. Ze pakken in, maken schoon, werken in de catering, de verzorging, bij de plantsoenendienst.

Bij een bedrijf in Hoofddorp werkt een groep via de sociale werkvoorziening op een sorteerafdeling. Twintig mensen en de manager is er ook ‘zo één’. Het bedrijf is ontzettend tevreden, de werknemers ook en het ziektepercentage is 1,5%.
Toch worden ze nog steeds niet in vaste dienst genomen, te veel risico’s en onzekerheid. Het zijn tenslotte mensen met een ‘vlekje’, ze zitten niet voor niet in die sociale werkvoorziening?

En dat is zo jammer.

Net zo jammer als de reinigingsdienst en de plantsoenendienst die graag samen willen werken. De reguliere werknemers van de reinigingsdienst mogen alleen het ‘grijs’ doen: ligt een papiertje op straat dan ruimen zij het op. Ligt het op het gras dan mogen ze er niet aan komen, dat is voor de mannen van de plantsoenendienst, van de sociale werkvoorziening.
Kost het meer als ze samen werken? Ze zeggen van niet. Willen de mensen op straat niet samenwerken? Die vinden het best. Dus ligt de bal bij de gemeente: ambtenaren, kijk eens over die rare grijs/groene lijntjes heen!

En als we toch bezig zijn: vandaag was ik in Leiden en hoorde van de sociale werkvoorziening daar dat ze al tijden proberen om in contact te komen met Heineken maar iedere keer nul op het rekest krijgen. Heineken: dat gigantische bedrijf met duizenden werknemers, met heel veel productiewerk, met enorme winsten, met sociaalbewogen advertenties rondom Oud-en Nieuw en jongeren. Maatschappelijk verantwoord ondernemen – dat moet toch kunnen, Heineken? Anders moeten die ‘groene’ flesjes maar grijs worden. Als in stoffig, achterhaald en onvriendelijk.

Misschien moeten ze De BIGA eens lezen…..


(En wie denkt: daar hebben ze zeker geld over – het hele blad is intern gemaakt en betaald uit de advertenties!)

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: