h1

Beoogd opvolgers

02/02/2010

Ik dacht dat ik kandidaat raadslid was maar daarmee blijk je ook beoogd opvolger te zijn. De griffiers van de gemeenten in de regio zien de bui al hangen van allemaal nieuwe, onervaren raadsleden en hebben een cursus georganiseerd van drie avonden. Wat is de rol van de gemeenteraad, wat mag je wel, wat mag je niet. Hoe onderscheidt je kaders van processen, wat zijn de drie W’s, wat betekent vigerend en hoe leg je een medeburger uit dat je wel mag beslissen ‘wat’ maar niet ‘hoe’?
Dat laatste corrigeerde de D66-collega uit Soest met: “dat uiteindelijk alleen de gemeenteraad bepaalt wat wat is en wat hoe is”.

Intereressant en nuttig maar vooral ook leuk door de wisselende lokaties en mede-cursisten. Vorige week waren we in Antropia in Driebergen, deze week in Zeist en volgende week in Wijk bij Duurstede.
Vandaag dus de thuiswedstrijd, in de echte raadszaal, in de echte ‘zetels’ (zonder pluche) tussen ruim honderd jaar historie en moderne techniek.

Leuke discussies maar vooral ook leuk om (toekomstige) collega’s te ontmoeten uit de eigen en omliggende gemeentes.

Dit soort bijeenkomsten maken me aan de ene kant enthousiast voor het raadswerk – de onderwerpen en thema’s staan dicht bij het dagelijks leven en hebben invloed op mij en mijn medeburgers. Ze zijn het waard om zo zorgvuldig en zo goed mogelijk mee om te gaan.

Aan de andere kant verbaas ik me toch nog iedere keer over de degenen die zich verheugen op het politieke spelletje. Waar ik verzucht: “Ik ben geen echte politicus” kijkt mijn buurman mij verbaasd aan. “Politiek, dat is heerlijk. Dat spel verveelt nooit.”
Zou het daarom zijn dat er in de zaal vanavond 25 mannen en 14 vrouwen zaten?

Geef een reactie

