h1

Traditie

04/10/2009

Ik heb niets met religie. Ik heb er niets op tegen ook, zolang ik mijn eigen keuzes kan blijven maken.

Ik ben wel dol op tradities en verhalen, anekdotes en zinloze weetjes.
Zoals het verhaal achter deze foto:

IMG_0483Dezelfde tekst zag ik op bijna iedere deur in Karthaus en ook in de verdere regio.
Met schookrijt staat er ’20 C+M+B 09′ op de deuren – hoog en droog.
Hoe hoog en droog blijkt wel uit het feit dat het in september nog zo goed te lezen is terwijl het er 6 januari is opgeschreven.
Dan is het namelijk Driekoningen en gaan, zo is mij verteld, drie mannen het dorp rond – verkleed als de drie koningen Caspar, Melchior en Balthasar. Tegen een kleine vergoeding (als ik mij goed herinner was dat in drank) zegenen zij het huis en de bewoners en beschermen hen zo tegen ziekte en tegenspoed.
Het bewijs van de goede zegen van de drie koningen wordt met krijt op de deur gezet zodat voorspoed en geluk, tegenspoed en narigheid weten waar ze wel en niet moeten zijn.

Voor mij als buitenstaander is het een interessante traditie. Voor de meeste bewoners van Karthaus zal het meer zijn dan dat. Religie speelt er duidelijk een belangrijke rol en wordt heel serieus genomen.

Soms ben ik een beetje jaloers op zulke hechte gemeenschappen met tradities, gewoontes, onderlinge zorg en interesse. Aan de andere kant ben ik bang dat het voor mij te benauwend zou zijn – te veel sociale zorg kan omslaan in sociale druk.

Toch ben ik ook ieder jaar weer onder de indruk van het kleine, plaatselijke kerkhofje. Prachtig onderhouden en verzorgd, met bij ieder graf verse bloemen en hier en daar brandende kaarsjes. Leve de onderlinge zorg….IMG_0498

Geef een reactie

