h1

Opzouten met die dinoplaatjes

18/06/2016

Ik zie ze nog voor me: de stickers die je bij Albert Heijn kon sparen voor het Olympisch Album. De kans om het boek ook echt vol te krijgen was in feite nihil en het sparen en plakken was in feite het leukste. Van het boek zelf kan ik me weinig herinneren. Vooral staat mij bij het hoofd van Evert Kroon, waterpoloër, omdat ik er daar wel drie of vier van had. Een vriendelijk hoofd inclusief zo’n raar zwemmutsje dat met touwtjes onder zijn kin was vastgemaakt.

Ik weet niet of mijn moeder er extra boodschappen voor kocht maar dat is natuurlijk wel de strategie van de grootgrutter. Extra plaatjes kreeg je soms via een buurvrouw.
Tegenwoordig wordt er actief genetwerkt om meer, een paar jaar geleden begonnen kinderen zelfs actief klanten te benaderen. “Mevrouw, heeft u nog plaatjes?” en kwamen de ludieke dranghekken. Met spandoeken ‘Hier mag je om plaatjes vragen’ werd het bedelen geformaliseerd.

Vorige jaren vond ik het nog wel leuk om kinderen die er niet om vroegen blij te maken met mijn kassabon waarmee ze bij de servicebalie plaatjes of moestuintjes of wuppies konden ophalen. De vragers bij de dranghekken met zakken vol ‘buit’ hadden al pech: ‘Kinderen die vragen, worden overgeslagen’. Dat kwam ook doordat de meesten bij het vragen hun ogen al op de volgende potentiële donateur hadden gericht. Een dankjewel kon er niet of nauwelijks vanaf.

Dit jaar is het afgelopen. Vast een prachtige actie, die dino’s maar ik doe er niet meer aan mee. De hebberigheid, de overvloed aan merchandise – ik ga bijna praten over de ‘jeugd van tegenwoordig’. Dat zegt waarschijnlijk trouwens meer over mij. Het zij zo.

2 reacties

  1. Leonie heeft ons net verteld dat ze nu ook Dino plaaatjes spaart na haar trip na Amerika ! Dus ….


  2. […] ben ik niet principieel tegen de dinoplaatjes maar wel tegen kinderen die vanachter dranghekken aan iedere winkelverlater vragen “Heeft u […]



Geef een reactie

