h1

Dag Henk

13/02/2013

In de wereld van klantcontact is Henk Verbooy een bekende. Was een bekende want hij is er niet meer. Als journalist en uitgever maakte hij bladen waarin kennisoverdracht centraal stond. Een beetje tegen wil en dank moest ook wel commercieel zijn. Bladen uitgeven en seminars organiseren kost nu eenmaal geld. Journalist in zijn hart, uitgever uit noodzaak. En een beetje uit eigenwijzigheid.

We spraken elkaar tijdens borrels en een aantal keren zocht ik hem op in Rotterdam waar hij een kantoor had in het WTC. Om te praten over wat we voor elkaar konden betekenen. En misschien is het alleen mijn beleving maar in de loop der jaren kwam er steeds meer gelijkwaardigheid en respect in die gesprekken. Ik schrok niet meer zo van zijn kritische blik en begreep steeds beter zijn uitdagingen als uitgever, hij zag mij hopelijk niet meer als een PR-meisje-dat-alles-voor-niets-wil-hebben.
En zeker als ZZP-er groeide mijn respect voor ondernemers zoals Henk die niet alleen proberen hun eigen brood te verdienen maar ook de verantwoordelijkheid nemen voor medewerkers op een loonlijst. Een paar jaar geleden praatten we weer eens bij en kwam mijn zoon ter sprake die na een foute studiekeuze naar de School voor Journalistiek zou gaan. En Henk bood aan dat hij een tijdje bij hem mee kon lopen, om een idee te krijgen van de praktijk. Na een paar maanden was zijn oordeel kritisch , uitgesproken en oprecht, zoals we van hem mochten verwachten.

Gisteren kwam als donderslag bij heldere hemel het bericht dat Henk Verbooy er niet meer is. Plotseling overleden, in besloten kring gecremeerd. Het ging niet goed met zijn bedrijf, zo blijkt uit het persbericht van Essentials.
Eerst was er vooral de schrik van het plotseling wegvallen van een bekende, een leeftijdgenoot, een professioneel collega. En schieten clichees door het hoofd over genieten van het leven, niet teveel doen en laten waar je spijt van hebt.
Daarna ging het toch malen in mijn hoofd. Over de zware last die hij moet hebben gevoeld van de onbetaalde rekeningen, het gebrek aan zakelijk perspectief, de onmacht om geld te verdienen met zijn talent, kennis en kunde.
En ik hoop met heel mijn hart dat zijn overlijden geen direct verband heeft met die last.

Henk Verbooy: een geïnteresseerde, eigenwijze, kritische en vooral ook lieve man.
Dag Henk, ik zal je missen.

HenkVerbooy

One comment

  1. Heel mooi, Ingrid, en ook recht uit mijn hart…
    Jakob



Geef een reactie

