h1

Brodeloos hoeft niet

18/07/2011

Ik moet het vaak uitleggen: dat lid zijn van de gemeenteraad geen baan is.
Maar eerlijk is eerlijk: de onkostenvergoeding maakte voor mij de overstap van loondienst naar zelfstandig ondernemer wel een stuk makkelijker. Mijn bankrekening begint niet iedere maand op nul en ik kan in ieder geval bijdragen aan het droge brood op tafel. WongWorks is er voor het beleg, kleding, kinderen, vakantie, auto, tuin, hond en andere nuttige en leuke dingen.

Toch zou het behoorlijk slikken zijn wanneer ik onverhoopt ernstig ziek mocht worden en daarmee de inkomsten van WongWorks wegvallen. Daar kan je je tegen verzekeren als zelfstandige maar dat kost een hoop geld. Bovendien hoor je de meest verschrikkelijke verhalen over alle uitzonderingen en andere drempels als het echt op uitkeren aankomt.
Die AOV staat dan ook wel ergens op mijn to-d0-lijstje maar met weinig prioriteit.

Toen vorige week Pieter Hilhorst begon over een Broodfonds was ik meteen geïnteresseerd. Kleinschalig, solidariteit en vertrouwen zijn de kernwoorden en die passen perfect bij mij.
Aangemeld via Twitter zat ik zondagmiddag in een rumoerige Balie in Amsterdam met een zeer aangenaam en gemengd gezelschap te luisteren naar de details. En het beviel me meer en meer.

Een Broodfonds bestaat uit 20-50 leden en dat aantal is gebaseerd op draagkracht en overzichtelijkheid. Het is een vereniging en gezamenlijk spreek je af wat je onder ziekte verstaat, hoeveel je inlegt, hoeveel je wilt ontvangen bij ziekte en hoe lang dat mag duren. Ook het in- en uittreden en de bijbehorende voorwaarden en termijnen staan in het reglement.

Iedere deelnemer opent zelf een Broodfondsrekening bij dezelfde bank en stort iedere maand het afgesproken bedrag dat past bij je gewenste uitkering. Voor 1500 Euro per maand betekent dat een inleg van ongeveer 67,50 Euro.
Het geld blijft dus op je eigen rekening staan. Een beheerder controleert of iedereen bij is met betalen. Wordt je zodanig ziek dat je geen of nauwelijks inkomsten kunt verwerven dan meld je je bij het bestuur van je Broodfonds. De beheerder zorgt er voor dat iedere deelnemer een bedrag naar je overmaakt tot een totaal van bijvoorbeeld 1500 Euro.
De andere deelnemers dragen bij naar verhouding van hun premie. De ontvanger ziet precies wie er allemaal een bedrag hebben overgemaakt: geen bedrag ineens maar individuele giften.
Dat is ook het mooie van dit systeem: de uitkering valt niet onder de inkomstenbelasting omdat het giften zijn. Hoe het precies werkt staat op www.broodfonds.nl.

Het is kleinschalig en de deelnemers kennen elkaar: direct of via een andere deelnemer. Besluit je te stoppen dan is het geld op je Broodfondsrekening gewoon nog van jou.

De start van het Broodfonds Wikistad (zoals het Twitterfonds voorlopig heet) staat gepland voor 1 januari 2012. Voor die tijd moet er nog wel het een en ander geregeld worden maar de vaart zit er goed in.
En natuurlijk moeten we kritisch blijven maar laat alsjeblieft de principes gezond verstand, vertrouwen en solidariteit voorop blijven staan. Anders zijn we geen haar beter dan de verzekeringsmaatschappijen.

één reactie

  1. […] onderwerp regelmatig opduikt in je omgeving.  Voor mij is dat de laatste tijd geld en vertrouwen. Het Broodfonds bijvoorbeeld waar je een groep mensen zo vertrouwd dat je ze geld wild geven als ze ziek zijn. En […]



Plaats een reactie