h1

Rolmodel

05/04/2017

Als lid van de Utrechtse Communicatie Kring kan ik kiezen uit allerlei leuke, leerzame avonden. En vorige week draaide het allemaal om LEGO en LEGO Serious Play. En serieus is het systeem op zich zeker met keurig opgeleide Facilitators en zelfs de enige Nederlandse LEGO Master.

Maar hé: een avond spelen met LEGO-blokjes, wie wordt daar nou niet blij van? Met groepjes om een tafel, je ideeën bouwen met LEGO en aan de hand daarvan je verhaal vertellen. De fictieve opdracht draaide om het imago van de NS maar in de praktijk waren we vooral druk met leuke dingen maken en daar een verhaal bij verzinnen. Nu staat er normaal gesproken wel minstens een dag voor zo’n LEGO-sessie en hadden wij maar anderhalf uur.

Een warmdraaiopdracht (na: bouw een stevige toren) was het verbeelden van een leerkracht van de lagere of middelbare school die veel indruk had gemaakt. Ik ging voor meneer Rijxman, mijn leraar geschiedenis. Hieronder zit hij achter zijn bureau naast het schoolbord en de kast vol boeken.

Naast mij kwam het verhaal van de onderwijzer die verhalen vertelde aan het eind van de dag, de mentor op het conservatorium en docent kunstgeschiedenis.
En terwijl ik luisterde naar de verhalen viel mij opeens op dat het allemaal mannelijke leerkrachten waren die zo’n indruk hadden achtergelaten.

Bij de borrel na afloop vroeg ik eens rond bij andere groepen. Ook daar waren er alleen maar verhalen over mannelijke docenten of leerkrachten. Geen juffen, geen docentes. En we waren er allemaal even verbaasd over.
En normaal gesproken kan ik daar wel een verhaal, een uitleg over verzinnen. Maar zelfs met LEGO lukt met het nu niet.

Geef een reactie

