h1

Ik had al lang dood moeten zijn….

04/08/2016

Op de middelbare school wilde de leraar Nederlands eens het verschil duidelijk maken tussen de leefomstandigheden nu en pakweg de middeleeuwen.
“Wie heeft er een bril?”, vroeg hij. “En wie heeft wel eens wat gebroken? Wie is wel eens geopereerd?” Kansloos waren we geweest een paar eeuwen geleden.
Met mijn bril en een blindedarmoperatie hoorde ik moeiteloos bij de jonggestorvenen.

Laatst greep ik naar de Ventolin, de inhaler tegen benauwdheid. Zonder dat simpele pufje af en toe zou mijn leven een stuk zwaarder zijn met veel benauwdheid en hoesten.
Zonder de medische wetenschap van nu had ik die blindedarmontsteking misschien nog wel overleefd maar met mijn bijziendheid zou een behoorlijke handicap zijn. Misschien had ik die kunnen voorkomen door minder te lezen, wie weet.
Maar die aangeboren afwijking die zorgde voor een woekering van aders rondom mijn lever had waarschijnlijk mijn leven een stuk korter gemaakt als ik niet in deze tijd had geleefd.

Extra leef-tijd, al jarenlang.

 

#100dayproject – dag #75

Geef een reactie

