h1

Zondegeld

11/07/2016

Ik had me nog zo voorgenomen om me er niet nog een keer kwaad om te maken. Dat had ik al gedaan toen het bonnetje onder mijn ruitenwisser zat: vanuit Zeist snel naar een vergadering over het stationsgebouw Den Dolder, auto geparkeerd en blauwe schijf vergeten.
Stom, denk je dan, maar boos werd ik vooral over het belachelijk hoge bedrag. Ik dacht eerst dat ik het niet goed zag maar het was inderdaad 90 (negentig) Euro.
Voor het vergeten van een blauwe schijf.

IMG_5511
Een regel die er is omdat de winkeliers (terecht) niet willen dat de parkeerplaatsen de hele dag bezet worden gehouden door forensen. Maximaal twee uur mag je parkeren en dat is prima.

Voor zover ik kan zien werkt het goed: er is eigenlijk altijd parkeerplek, is het niet op straat dan wel in de garage van Albert Heijn om de hoek.
De gemeente denkt dat het komt omdat er gecontroleerd wordt op de blauwe parkeerschijf. Maar daarmee straf je een grote groep mensen die helemaal niet langer dan twee uur parkeert, je straft de mensen die de schijf niet hebben neergelegd.

Dat is nog eens de goeden onder een paar kwaden laten lijden.

Wat wil de gemeente bereiken? Genoeg parkeerplek? Dat is meestal geen issue. Geld innen? Deze boetes verdwijnen regelrecht in de staatskas. Inwoners die de regels toepassen? Maar ze parkeren al niet langer dan twee uur.
Maar goed, druk maken moet je over dingen die je kan veranderen en daar vallen boetes niet onder.

Afgelopen zaterdag maakte ik me toch nog een keer kwaad, toen viel de acceptgiro van het CJIB in de bus. Naast de 90 Euro rekenen ze namelijk ook nog een keer 9 Euro aan administratiekosten. Negen Euro. Voor een acceptgiro. Zeven weken na de overtreding.
Maar wel precies op tijd voor mijn verjaardag, dat dan weer wel.

 

#100dayproject – dag #64

Geef een reactie

