h1

Allergie

06/07/2016

Soms is allergie best grappig. Als in die in de loop van de jaren verandert bijvoorbeeld.

Stof en pollen waren een tijd lang de oorzaak van niesbuien, loopneus en bijpassende vermoeidheid. Een poging om weerstand op te bouwen door in mijn tienerjaren mijn kamer slechts zeer incidenteel op te ruimen of schoon te maken mocht niet baten🙂

Langzamerhand kregen de loopneuzen versterking van benauwdheid. De oorzaak verschoof naar onder andere katten en sommige honden: binnen tien minuten wist ik of we op visite waren in een huis met een weggemoffelde kat. Stoffige kledingkasten opruimen eindigde in een oneindige loopneus en gierende longen.

Gelukkig zijn er de pilletjes en inhalers. En na een ful blown bronchitis alweer bijna twintig jaar geleden trap ik niet meer in ‘het gaat vanzelf wel over’. Ja, na dagen benauwdheid, slapeloze nachten en spierpijn in iedere vezel die ook maar enigszins betrokken is bij het naar binnen trekken van lucht en zuurstof.
Het spotje voor het Longfonds waarbij mensen hun adem inhouden vind ik dan ook nergens op slaan. Geef mensen een rietje in de mond en laat ze alleen daar doorheen ademhalen: dat is hoe voor mij bronchitis voelt.

Dus nu puf ik bij de eerst tekenen van paniek in mijn bronchiën en dat scheelt een stuk. Bij fruit krijg ik soms last van een jeukend gehemelte en een beginnende loopneus: bepaalde merken appels, bij kersen en perziken. Soms ook bij walnoten. Mond spoelen, pilletje, over.

De gevoeligheid voor grassen is ook voorbij maar tot op de dag van vandaag gaat bij de geur van versgemaaid gras steevast een, nu overbodige, alarmbel af. En daarna kan ik genieten van bijvoorbeeld deze pracht in de ochtendzon.

IMG_5492

 

#100dayproject – dag #61

Geef een reactie

