h1

Buurvrouw

03/07/2016

We werden buren toen ik zes was, in 1967. Onze hoekhuizen grensden met de garagepaden aan elkaar. Ons gedeelde leven was vooral buiten: we zagen elkaar komen en gaan, spraken elkaar bij het in de tuin zitten of voor op straat. Binnen kwam ik er nauwelijks, maar zeker niet bij gebrek aan welkom.
Mijn broer kreeg van haar als driejarige een eigen rapport als compensatie voor mijn lagereschoolrapport. Met cijfers voor pianospelen en limonadedrinken.
Bij de verplichte handwerkles voor meisjes in 3e of 4e klas moesten we een paasnetje halen. Het zal wel door mijn gebrek aan respect voor de patroonregels zijn geweest maar de mazen van mijn net werden groter en groter en het leek eeuwig te duren voor het af was. Ze hielp mij later geduldig van mijn angst  af: ik haakte stiekem, met haar hulp, twee pannenlappen voor mijn moeder. Een groene met een geel randje en een gele met een groen randje.

Ze was creatief en handwerkjuf, of zoals dat later heette: docent textiele werkvormen. Ze had een speciale kauw en later een merel in de tuin die kwam als ze riep en brood voerde.

Ook nadat ik het huis uitging kamen we elkaar regelmatig tegen op het ouderlijk garagepad. Op de verjaardag van mijn moeder, 31 december, was ze altijd vaste gast ook al zijn mijn ouders intussen verhuisd. Ze kwam dan altijd even naast me zitten en zei ‘Dag, Íngrid, hoe is het nou met jou? En de kinderen?’. Die klemtoon op je naam, die echte interesse. Zo blijf ik me haar graag herinneren.

Zondag overleed ze, 88 en toch plotseling, na een een hersenbloeding.
Vrijdag namen we afscheid en het mooie mens dat ik al zolang kende kreeg nog meer dimensie door de verhalen over haar jeugd en de oorlog.

Dag Lijdie, je bent er niet meer maar stiekem blijf je altijd mijn buurvrouw.

 

#100dayproject – dag #59

Geef een reactie

