h1

Mantelzorgcompliment – zo is het dan ook wel weer

10/06/2016

Ik zei wat mopperige dingen over het Mantelzorgcompliment: waar vroeger degene voor wie je mantelzorgt een bedrag aan kon vragen moet je nu jezelf aanmelden voor een tegoedbon voor een activiteit. Ik word daar niet blij van.

Maar bij het Steunpunt Mantelzorg in Zeist letten ze goed op en ze reageerden meteen via Twitter en later spraken we elkaar via email en telefoon.
Naar aanleiding van mijn gemopper realiseerden zij zich dat hun informatievoorziening beter kon – soms vergeet je dat niet iedereen weet wat je zelf heel gewoon vindt.
Zo wordt in Zeist een deel van rijksbedrag voor het Mantelzorgcompliment besteed aan de ondersteuning van mantelzorgers via het Steunpunt. Met bijeenkomsten en doorverwijzing naar hulpverleners. Ook wordt extra aandacht besteed aan vaak vergeten mantelzorgers: de kinderen en jongeren die zich verantwoordelijk voelen voor de zorg voor een zieke ouder.

Het andere deel mag worden uitgedeeld aan mantelzorgers. Dan wordt de definitie van een mantelzorger relevant want er is niet genoeg geld om uit te delen aan iedereen die roept ‘doe mij maar een mantelzorgcompliment’.
Dat is onder andere de reden voor de activiteiten en tegoedbonnen.

compliment

Maar uiteindelijk gaat het toch om het compliment: een ongevraagde, uitgesproken waardering voor iets wat je doet. Dat op zich is van waarde. Niet een geldbedrag of een activiteit.
En eigenlijk krijg ik dat al heel regelmatig van degene waar ik zorg en verantwoordelijkheid voor draag. Zij bedankt mij regelmatig. Uit volle overtuiging en recht uit het hart.
Laat die tegoedbon maar zitten en geef het geld aan hen die het nodig hebben. Dan koop ik zelf wat lekkers bij Top en genieten we daar samen van.

Oh, en complimenten voor Steunpunt Mantelzorg: jullie doen goed werk!

#100dayproject – dag #47

Geef een reactie

