h1

Sluipende mantelzorg

06/06/2016

Gedichten en poëzie zijn niet helemaal mijn ding en dat zegt vooral iets over mij.
Maar vorige week maandag schoof ik aan bij het ‘zorgontbijt’ van de gemeente Zeist en met mij ruim tachtig andere vrijwilligers, professionele zorgverleners, ambtenaren, zorgontvangers en politici. Dat leverde veel geanimeerde gesprekken op, druk noterende ambtenaren en een goed ontbijt. Tegen het einde was de beurt aan Henjo Hekman, de kersverse stadsdichter van Zeist.
Eigenlijk zou dat natuurlijk dorpsdichter moeten zijn (bij de woorden ‘stad’ en ‘Zeist’ in één zin roept er altijd wel iemand: “Zeist is een dorp!”).

Henjo schreef voor de gelegenheid een gedicht over mantelzorg. En het geeft zo’n mooi beeld over hoe die mantel heel langzaam, ongemerkt over je schouders glijdt dat ik de hele tijd instemmend en herkennend zat mee te knikken. Ik citeer hem hier dan ook graag.

Hoe ik langzaam een mantel aantrek

Ter gelegenheid van het zorg-ontbijt op 30 mei 2016
met cliënten, vrijwilligers en professionals in de Zorg.

 

ik kom op de koffie

ik kom een keertje extra langs

ik kom nog vaker

ik zeg: zal ik de koffie zetten?

dan neem ik ook de koekjes mee

en begin wat op te ruimen

ik ga de was doen

en ik krijg een pinpas in beheer…

 

ik wil overleggen – vooral met anderen:

hoe moet ik verder?

wie doet wat?

toch worden ook verdeelde taken zwaarder

en komt er een kastje naast de voordeur

met een code

voor de sleutel

voor de zorg

 

het is niet genoeg –

ook buiten rooster

blijkt een heup te kunnen breken

en wat doe ik dan:

blijf ik slapen?

heb ik wel genoeg vakantiedagen?

zo wordt een kleine vraag

– hoever zorg ik? –

steeds groter:

 

hoeveel mantel kan ik dragen? 

Henjo Hekman, Stadsdichter Zeist

 

#100dayproject – dag #45

Geef een reactie

