h1

Geen compliment voor mantelzorgcompliment

03/06/2016

Sinds een aantal jaren noem ik mijzelf mantelzorger. Het helpt als ‘mijn bejaarde’ in het ziekenhuis ligt: “Bent u familie? Nee ik ben de mantelzorger.” Het helpt ook bij allerlei instanties als er iets geregeld moet worden.
Er zijn heel veel mantelzorgers. Mantelzorg is mooi, mantelzorg is nuttig, mantelzorg is vaak vanzelfsprekend maar mantelzorg kost soms ook veel energie. Zorgen voor een ander gaat toch vaak ten koste van zorg voor jezelf.

Omdat de overheid dat ook wel weet en haar waardering wil laten merken voor deze informele zorg is er het mantelzorgcompliment. Tot een paar jaar terug kon je dat als zorgbehoevende aanvragen. Het ging om een bedrag van pakweg 100 Euro en het SVB betaalde het uit. Ik vond dat fantastisch: niet omdat ik het geld nodig had maar we deden er leuke dingen van, mijn bejaarde en ik. Een draadloze koptelefoon kopen voor de televisie, een groter scherm voor de computer of gewoon weer eens iets lekkers van Top. Een beetje alsof je geld krijgt voor je verjaardag en je het kunt besteden aan wat je maar wilt.

Het systeem is veranderd en nu krijgt de gemeente van de rijksoverheid een som geld voor het mantelzorgcompliment en mag zelf weten hoe ze dat uitdeelt. In Zeist is gekozen om dit door MeanderOmnium uit te laten voeren. Zij dachten na over waar mantelzorgers blij van zouden worden: zorg is een belasting dus laten we zorgen voor ontspanning.
In de praktijk betekent het dat je je moet aanmelden als mantelzorger en daarna krijg je een tegoedbon voor een activiteit. Bijvoorbeeld naar de film bij Figi of een high tea.

Ik snap de goede bedoelingen maar desondanks kan ik er kwaad om worden. Allereerst is het betutteling: geen geld maar een waardebon, en niet zo maar een waardebon maar eentje voor specifieke activiteiten. Mijn keuze wordt dus op alle fronten beperkt.
Maar het ergste vind ik dat voor mij besloten wordt dat ik ‘iets leuks’ moet gaan doen en dat ik daar kennelijk maar tijd voor moet maken. Tijd die juist zo kostbaar voor mij is omdat ik ook nog leuk betaald werk doe, een eigen gezin heb en hobbies en projecten. En mantelzorg. En in dat drukke schema moet ik ruimte vrij maken voor activiteiten?
Dat is de betutteling van een boekenbon voor je verjaardag krijgen in plaats van geld want stel je voor dat je het zou versnoepen of je huur er van betalen.

Hou toch op met dat sturende gedrag.
Geef mij gewoon de keuze: het geldbedrag of een tegoedbon. En die laatste mag best toegevoegde waarde hebben omdat lokale ondernemers iets extra willen doen voor mantelzorgers. Maar verder geen gezeur.
En dan ga ik dat geld lekker verbrassen. Aan lekkers van Top bijvoorbeeld. Of een abonnement op de Plus. Of een mooie bos bloemen. Omdat ik blij wordt als zij blij wordt. En dat is mijn keuze.

Dus, gemeente Zeist: doen we het volgend jaar anders?

Update: Steunpunt Mantelzorg Zeist reageerde.

#100dayproject – dag #43

2 reacties

  1. Helder. Het hoeft niet gestuurd te worden, dat kunnen de mantelzorgers zelf heel goed.


  2. […] krijg je ervan als je in een blog schrijft: ‘Dat is de betutteling van een boekenbon voor je verjaardag krijgen in plaats van geld want stel je […]



Geef een reactie

