h1

Collecte

27/05/2016

Donderdagavond. Man en hond stappen ’s avonds de deur uit op weg naar de hondentraining. Direct daarna wordt er enthousiast aangebeld en ik schiet overeind om de deur open te doen.
Op de stoep staat een vriendelijke dame met een collectebus, ik vraag waar het voor is. Voor het Longfonds blijkt. Ik pak wat kleingeld dat altijd klaar ligt voor fooien en collectes en stop ze door de gleuf.
De mevrouw kijkt mij vragend aan: “Dat is wel goed? Ik kwam uw man net tegen, die vroeg waar het voor was en zei dat ik dan wel een kans maakte.”

Ik leg uit dat hij niet zo enthousiast wordt van collectes en weigert te geven aan christelijke organisaties. Aan de dierenbescherming ook niet trouwens maar dat zeg ik er maar niet bij.

“Maar,” zeg ik, “Ik ben niet zo kritisch als hij, als iemand de moeite neemt om ’s avonds de straat op te gaan om te collecteren voor een organisatie dan geef ik graag.”

Ze herkent het. “Mijn idee. Maar mijn man doet ook altijd zo moeilijk.”

longfonds

#100dayproject – dag #37

Geef een reactie

