h1

Last

03/05/2016
Mijn kinderen zijn de leukste van de hele wereld. Nu als volwassenen en ook toen ze klein waren. Voor mij in ieder geval maar natuurlijk lang niet altijd voor anderen.
Nu ben ik zelf opgevoed met de belangrijke boodschap dat je vooral moet doen wat je leuk vindt als anderen daar maar geen last van hebben. Wij leerden dat je zachtjes praat op een camping, niet rent door een supermarkt, de deur voor iemand open houdt en niet loopt de gillen en schreeuwen.
En mijn kinderen leerden dat ook, rekening houden met andere mensen. Ze mochten alleen onder begeleiding het supermarktkarretje duwen, in een restaurant werd niet gerend en gezeurd en zeker niet geschreeuwd. Ongetwijfeld is dat lang niet altijd gelukt maar ik deed wel mijn best.
Het leverde bij het ontbijtbuffet in een hotel een onverwacht compliment op van een Amerikaanse dame: “You’ve got lovely children!”  Grappig hoe je dat soort aardige opmerkingen jarenlang onthoudt.
Achter mij in het vliegtuig zit een moeder met twee kleine meisjes, naar schatting een jaar of vijf en drie. Het stemvolume staat op hoog, het ruziegehalte ook en de korte beentjes van de jongste weten mijn rugleuning zeer regelmatig te raken.
Aan de ene kant voel ik mee met de moeder: reizen met kleine kinderen is geen sinecure. Maar wat mij betreft mogen er wel wat meer correctie- en leermomentjes zijn. Over een paar uur heb ik geen last meer van ze maar ik wens de volgende sterkte.
#100dayproject – dag #15

Geef een reactie

