h1

Wie vraagt….

11/10/2014

Wie heeft het vroeger niet gehoord: “Kinderen die vragen worden overgeslagen”? Thuis hadden we nog een variant “Eerst grote mensen en dan hangoren” maar dat had meer te maken met de rangorde bij het uitdelen van lekkers.

Nu is er niets mis mee om bescheiden te zijn en over het algemeen komen we niets tekort met alles wat ons al vanzelfsprekend wordt aangeboden.
Toch heb ik in het afgelopen jaar me weer gerealiseerd dat door te vragen je ook kunt geven, namelijk aandacht.

Een welgemeend “Hoe gaat het met je?” of “Kan ik je ergens mee helpen” kan soms heel welkom zijn. Neutraal, ruimte latend aan degene die je aanspreekt en met volle aandacht voor het antwoord.

Zakelijk werkt het prima bij netwerkbijeenkomsten: “Waar kan ik jou mee helpen?” Het heeft mij al verraste blikken en interessante gesprekken opgeleverd.
En privé is een”Hoe gaat het met je?” neutraal genoeg om de ander alle ruimte geven voor de goede en de minder goede zaken die hem of haar bezig houden.

Mijn natuurlijke neiging is om te komen met oplossingen en ideeën. Daar probeer ik nu mee te wachten tot er om wordt gevraagd. Dat dan weer wel.

fluisteren

Geef een reactie

