h1

Vierde klas

24/05/2014

IMG_2239

De eerste schooldag na de zomervakantie. Vierde klas lagere school, de Theo Thijssenschool in Huizen. Een groot klaslokaal met vijf rijen enkele tafeltjes achter elkaar. Ieder tafeltje had bovenop een richel om pennen in te leggen en een schuifdekseltje met daaronder een inktpot. In de vierde klas was bijna iedereen overgestapt op het schrijven met een balpen maar bij een enkeling werd het potje af en toe bijgevuld uit een grote plastic fles met inkt. Onder het tafeltje een open vak waar je dingen in kon opbergen. Je gum, een pen, een potlood? Ik weet het niet meer. Schriften en boekjes lagen achter in de kast en werden uitgedeeld als een vak op het rooster stond. Het was een grote klas, pakweg veertig kinderen en een onderwijzer die we met meneer aanspraken.

Op die eerste schooldag, het zal dan 1970 geweest zijn, liep een meisje naar voren met een brief in haar hand. Meneer Diemer pakte het aan, las het en deelde toen aan de hele klas mee dat Jellie voortaan Jolet genoemd wilde worden.
Ik was onder de indruk, vooral omdat ik er nog nooit aan gedacht had dat je je naam kon veranderen. Of dat je dat zou willen. Het is dan ook zo’n kleine gebeurtenis die ik nooit ben vergeten.

Zij wel.

Want een maand geleden kwam ik Jolet onverwacht weer tegen, na meer dan veertig jaar. Ik zag haar voorbij komen in de twitterstream rondom TEDx Utrecht waar we allebei waren. We spraken af en hadden heel wat bij te praten.

Ik wist nog van dat briefje bij de naamsverandering. Zij niet maar ze wist mij wel te vertellen dat het zo’n bijzondere klas was omdat bijna iedereen de oudste was thuis. Zij vond de handwerkles leuk, ik kan nog boos worden op dat verplichte breien en haken terwijl de jongens mochten tekenen. Ik wist nog van de musical van de zesdeklassers waar we met een paar kinderen uit de vierde klas mee mochten doen, bij haar begon er vaag wat te dagen.

Beiden wisten we nog van ons schoolreisje naar de Efteling, daar is de foto bovenaan deze pagina  genomen. Jolet is de tweede van rechts op de bovenste rij, ik ben de 1e links in het midden. Bij die foto zie ik weer Hollebollegijs, proef de meegekregen witte bolletjes met gebakken ei en ruik ik het rubber van de zwemtas.

De vierde klas lagere school. De vijfde en zesde klas bracht ik met veel plezier door op de Montessorischool en de meeste van mijn vroegere klasgenoten zag ik niet veel meer. Maar af en toe duiken ze zo maar op. Heerlijk.

Geef een reactie

