h1

Familie van

21/10/2013

Wanneer allebei je ouders les geven en je hebt een niet alledaagse achternaam dan gebeurt het regelmatig dat je gevraagd wordt of je misschien de dochter bent van.
Ik vond dat niet erg en was ook zeker trots op mijn ouders. Tegenwoordig krijg die vraag nog maar zelden. Mijn ouders zijn al heel lang uit het onderwijs en zelf heb ik de leeftijd dat mensen aannemen dat mijn achternaam waarschijnlijk afkomstig is van een echtgenoot.

Vorig weekend was mijn rol vooral ‘de zus van’. We waren in Hornhuizen voor het Aardappelfeest in en rondom Wongema. Beiden, het feest en Wongema, komen voor een belangrijk deel uit de koker van mijn broer Erik.
Met Wongema gaf hij het gesloten dorpscafé een tweede leven als werk-, vergader-,  en ontmoetingsplek. Met drie mede-Parmentiers zag hij een mogelijkheid om bijzondere aardappelrassen een nieuw leven te geven als delicatesse.

IMG_1575De combinatie van de twee betekent volop activiteiten in het centrum (het enige kruispunt) van Hornhuizen. In Wongema, in de kerk, in de galerie aan de overkant: overal staan koks hun best te doen op heerlijke gerechten met aardappel.

Met een passepartout en een aardappel om de nek deden we de ronde. De beste passe partout was mijn naam –  oh, ben jij de zus van Erik?

IMG_1573

Het was een gezellige avond. Het was een heerlijke avond, vooral ook qua eten. Aan het eind konden we met recht zeggen: ‘Ik ben een aardappel’. En ik heb een T-shirt als bewijs.

IMG_1574

En ja, die met die roeptoeter, dat is die broer van mij. Waar ik heel erg trots op ben.

IMG_1590

Geef een reactie

