h1

Gevoel voor kunst

05/06/2013

Vanmiddag was ik bij de opening van de tentoonstelling van vier kunstenaars van Totem. De vrolijke keramiek, mooie schilderijen en prachtige beelden zijn ook morgen (6 juni) nog te bekijken in P’Arts aan de Antonlaan in Zeist.

Eén van de andere aanwezigen was Jan, collega uit de gemeenteraad (SP), met zijn hond Tara de blindengeleidehond. Als fractieassistent is hij regelmatig in de commissie Samenleving en af en toe breng ik hem na afloop even thuis. “Ik ga je zien,” roept Jan dan altijd bij het afscheid. En ik maan hem om vooral goed uit te kijken.

Voor Jan is een kunsttentoonstelling nou niet per definitie aantrekkelijk maar die van vandaag wel. Eén van de kunstenaars, Patrick, maakt namelijk prachtige beelden. Een enorme bidsprinkhaan van oud ijzer trekt als eerste de aandacht. En het geheel is stevig en robuust genoeg voor Jan om het hele beeld goed te kunnen voelen: van de kleine, gladde kop tot de enorme scharen.
Samen lopen we ook de andere beelden langs. Een kop van een samuraikrijger van stevige keramiek. Een borstbeeld van een oude indiaan met hoofdtooi. De gegoten, enorme schildpad.
Met de vis aan de muur, gemaakt van stukjes betonijzer, heeft Jan het moeilijker om zich een beeld te vormen. Dat geldt ook voor de boom van roestige steeksleutels en dopsleutels. (Ik zei ‘Engelse sleutels’ maar werd door de mannen om mij heen direct gecorrigeerd).

Met wat moeite haalde ik de verlegen Patrick over om even kennis te maken zodat Jan hem kon bedanken. En ik ook trouwens, want de beelden zijn ook mooi om te zíen.

foto

Ik heb dus te weinig foto’s gemaakt maar deze slak is ook van Patrick.

Geef een reactie

