h1

Blindedarm

12/05/2013

IMG_5181
Vorige week sprak ik iemand die net geopereerd was aan haar blindedarm. De ene dag ziek het ziekenhuis in, ’s avonds geopereerd en de volgende middag naar huis. De operatie zelf was wel onder narcose maar met kijkoperatietechniek en leverde drie kleine littekens op.

Nee, dan in 1975. Zware buikpijn, huisarts erbij, ziekenhuis. Tot zover hetzelfde traject. Vanwege mijn leeftijd (bijna 14) mocht ik kiezen voor de kinderafdeling of de volwassenen, ik koos de eerste. Operatie nog op de ouderwetse manier en dus met een litteken van pakweg 10 centimeter.
En in totaal moest ik tien (10!) dagen blijven.

In mijn herinnering was het mooi weer buiten, het moet mei of juni zijn geweest want het was het eind van het schooljaar. Naast mij lag Marjan, jonger dan ik en ook zieker dan ik. Heel bijzonder, een paar jaar geleden zocht ze me op via LinkedIn.

En wat ik zeker nooit zal vergeten is het eten en vooral de ‘Zeeuwse wasdag’, het dieptepunt van de Hollandse pot. De naam geeft aan dat de vrouwen in Zeeland het druk hadden met de was en dan dit als snel-klaar-we-hebben-wel-wat-anders-te-doen-maaltijd op tafel zetten. En zo smaakte het ook. Te lang gekookte andijvie (twee culinaire fouten tegelijk: andijvie moet je niet koken en zeker niet te lang) in een soort stamppot. Of er vlees bij was kan ik me niet eens herinneren.
Wel leerde ik van mijn moeder om het eten zo bij elkaar te schuiven op het bord dat het leek dat een deel ervan opgegeten was. Dat scheelde gezeur van de verpleging.

Had ik de moderne manier van opereren meegemaakt dan had me dat in ieder geval het trauma van de Zeeuwse wasdag gescheeld.

Geef een reactie

