h1

Comfortmuziek

07/11/2012

Twee of drie seizoenen was het maar op TV, in zwart-wit, nooit herhaald want de banden waren gewist. En toch, staat het nu na dik veertig jaar nog in mijn geheugen gegrift: Ja Zuster, Nee Zuster.
Het zijn dan ook waarschijnlijk niet de TV-beelden die ik heb onthouden maar wij hadden thuis alle LP’s met de liedjes. De muziek, de teksten en de foto’s op de hoes – die vormen mijn herinneringen. Grijs gedraaid heb ik ze, die platen. Toen ik het huis uit was kwamen er cassettebandjes van, daarna de CD’s en nu staan ze allemaal in mijn iTunes.

Comfortmuziek is het voor mij. Ik zing ze mee uit volle macht, ik hoef er niet bij na te denken, de woorden komen vanzelf. Heerlijk voor in de auto bijvoorbeeld.
Of bij vervelende klusjes als schoonmaken. Nu laten we het doen maar in mijn vorige leven moest er één keer in de zoveel tijd eens flink gepoetst en opgeruimd. Ter morele ondersteuning ging dan de muziek hard en met blik op oneindig, het verstand op nul en zingend worstelde ik mij door de klus heen. Mijn kinderen kunnen die muziek en opruimwoede Pavlov-gewijs dan ook niet meer los van elkaar zien.

Vandaag kwam in het nieuws dat Hetty Blok is overleden. Ik vroeg me af of ze het nou erg zou vinden dat ze met haar prachtige carriere toch altijd weer moest vertellen en zingen uit Ja zuster, nee zuster.
En ik zag deze tweet:

Gelukkig. Dank je wel, Hetty. En Annie, Harry, Leen en al die anderen.
Dank jullie wel voor de herinneringen en de liedjes.

One comment

  1. […] Mijn eigen kinderen van dezelfde leeftijd kennen Harry Bannink gelukkig wel. Zij krijgen dan visioenen van opruimen en schoonmaken, dat dan weer […]



Geef een reactie

