h1

Buizerd op zolder

08/10/2012

Zondag, eind van de middag. De man kookt mossels in de keuken, ik ruim nog even wat wasgoed op. Plotseling hoor ik iets kapot vallen en het blijft maar vallen, alsof er een bak Lego omgaat.  Ik roep naar beneden of alles wel goed gaat maar de man vraagt aan mij hetzelfde.
Wat is er dan kapot?
Beneden niets, eerste verdieping niets, maar opeens zie ik glasscherven op de zoldertrap. Voorzichtig gaan we naar boven want wat is er gebeurd dat het glas zo ver het huis in komt?

In de dakkapel zitten drie ramen en in het meest rechtse zit een groot gat. Het is extra stevig dubbel glas en toch zit er door en door een gat in van pakweg 15 tot 20 centimeter doorsnede. We denken aan een vogel maar zien geen veren. Er ligt ook geen vogel in de tuin of in de goot. Maar echt overal ligt glas.

Dit is niet zo maar opgeruimd en we besluiten eerst maar te gaan eten want anders is het zonde van de mossels. Aan tafel proberen we te bedenken wat de oorzaak is geweest. Jaren geleden is eens een raam ingeschoten met een luchtbuks (dat verhaal staat hier) maar dat was enkel glas en zelfs toen was de ravage minder.
Een steen? Hoe hard moet je gooien om een steen door dubbel glas te gooien? Van een zolderraam? Ooit heb ik het raampje met dubbel glas naast mijn eigen achterdeur met een steen ingeslagen omdat de sleutels nog in de achterdeur zaten (de meneer van de woningbouwvereniging kon mij niet aan een sleutel helpen maar herinnerde mij er wel aan dat ik een glasvezekering had) en dat was zwaar werk.
Het mysterie werd dus alleen maar groter.

Uiteindelijk verzamelden we alle moed en klommen naar boven om op te ruimen. Ik liep iets verder de zolderkamer in en daar was de dader: naast het bureau, op de grond zat een grote roofvogel mij met gele ogen aan te kijken en schuifelde toen verder onder de beschutting van het schuine dak. Een buizerd, zei de man meteen.


Wat doe je met een buizerd? In ieder geval niet proberen om zelf te pakken was de snelle managementbeslissing. Hij zat dan wel heel rustig maar als een kat in het nauw alle rare sprongen maakt, dan namen we zeker geen risico’s met een buizerd.

Terwijl ik heel rustig en voorzichtig de grootste scherven opruimde belde de man de dierenambulance. Met een half uur stond hij voor de deur. De man verheugde zich duidelijk op een echte buizerd, voor hem toch ook geen dagelijkse kost.
We maakten ruimte door wat spullen te verzetten en met een snelle greep had hij hem te pakken, gewoon bij de poten.

Voor de snavel was hij niet zo bang maar voor de klauwen des te meer. De buizerd leek redelijk in orde, bij rustig heen en weer bewegen hield hij zijn koppie netjes recht.  Zijn snavel was wel beschadigd, de bovenkant was gespleten, het was een Rob-de-Nijs-modelletje geworden. Volgens de man van de dierenambulance was dat echter niet zo’n probleem.

De vleugels leken ook nog intact maar bij nadere controle vermoedde hij een breuk van de ‘wijsvinger’.

In een plastic kooi ging hij mee naar Utrecht, naar de vogelopvang. We zullen over een paar dagen eens bellen hoe het er mee gaat.
De man van de dierenambulance zei nog dat het maar goed was dat het geen echt dubbel glas was. Hij geloofde het bijna niet toen we zeiden dat het gloednieuw thermo ++ glas was, van een  jaar oud.

Het lijkt er in ieder geval op dat de buizerd in een duikvlucht door het raam is gegaan, gezien de afmetingen van het gat en de weinige veren die we hebben teruggevonden. En dat ie een ongelooflijk harde kop heeft. En dito geluk.

Wij kunnen in ieder geval weer jaren voort op verjaardagen.

4 reacties

  1. Wat een verhaal! Gelukkig dat zo’n beest zo’n harde kop heeft wij genieten er altijd van als we een buizerd zien ‘hangen’.

    Ik vraag me wel nu af of jullie soms muizen hebben, het beestje zal toch niet zomaar een duikvlucht hebben gemaakt?!


  2. Er was eens een buizerd in Zeist,
    Die was de weg een beetje kwijt.
    En belandde – het is een wonder – op een zolder
    En wel helemaal in Den Dolder !


  3. Wat een bloedstollend verhaal!


  4. mooi verhaal Ronald. Ik denk dat ie een muis zag door het glas…



Geef een reactie

