h1

De psychologie van de brievenbus

10/09/2012

Ik heb groot respect voor de postbezorgers. Respect dat nog weer groter is geworden na een paar uurtjes folderen in mijn eigen wijk. En dan was het nog prachtig weer en ik had nog hulp ook.

Toch geeft zo’n bezigheid stof tot nadenken want ik vraag me af of er zoiets bestaat als de psychologie van de brievenbus. Dat de manier waarop je omgaat met de papieren boodschappen en mededelingen iets zegt over je persoonlijkheid? Ik noem maar een paar interessante voorbeelden.

  • Stel: je voordeur ligt verder dan 10 meter van de openbare weg. Dan ben je verplicht om de postbode tegemoet te komen en een buitenbrievenbus te plaatsen. De meeste mensen plaatsen die dan direct aan de straat, dat is wel zo aardig voor de postbode. Maar er zijn er ook die vanaf de straat 10 meter uitmeten en daar de brievenbus neerzetten. Zo van ‘het moet volgens de regels maar dan ook niet meer dan dat’. Dat lijkt mij nou het tegenovergestelde van een win-win: extra meters voor de bezorger en zelf moet je toch ook naar buiten voor je post.
  • Of je hebt een leuke rijtjeswoning met een voortuin, niet zo heel groot maar toch. En dat je dan denkt: laat ik eens kijken hoe ik de afstand van de straat naar mijn brievenbus zo lang mogelijk kan maken. Dus diagonaal en dan ook nog een beetje bochtig. En afsnijden is geen optie.
  • En in de speciale categorie: de hoekhuizen met een deur aan de zijkant. En dan nog het liefst met een uit de kluiten gewassen vuurdoorn ernaast. En een oprit met van dat groffe grind waar je tot je enkels in lijkt te zakken. Als bezorger waad je dan naar de voordeur en pas op een halve meter afstand krijg je zicht op de brievenbus. En de nee/ja-sticker. Daar ga je dan met je folders.
  • Tuurlijk, een brievenbus laat post van buiten naar binnen en dan komt er ook koude buitenlucht mee. Om dat te voorkomen zijn er tochtborstels. Voor alle zekerheid hebben sommige mensen die heel strak afgesteld. En de klep is ook stevig geveerd. Waardoor je drie handen nodig hebt om je folder een beetje netjes naar binnen te krijgen.

Als iedereen eens een dagje postbode zou zijn dan zagen de straten er waarschijnlijk heel anders uit. Of niet dan?

Geef een reactie

