h1

Pragmatisch verbonden

05/07/2012

Acht jaar geleden kwam ik in Den Dolder wonen, bij de man met de leuke hond en de doorzonwoning. En vandaag acht jaar geleden gaven wij elkaar in het bijzijn van drie ambtenaren de rechterhand en beloofden plechtig voor elkaar te zorgen. Op zich een zeer serieuze zaak maar de ceremonie was voor ons puur een formaliteit. We kozen dan ook voor geregistreerd partnerschap (trouwen had we allebei al een keer gedaan) en dat leverde toch humoristische formuleringen op als “dan verklaar ik u hierbij tot geregistreerd partners”. Het geregistreerdpartnerboekje hebben we aan ons voorbij laten gaan en de feestelijkheden beperkten we tot een kop koffie bij Figi.

Vandaag wordt in de Tweede Kamer ook besloten over het paal en perk stellen aan de zogenaamde weigerambtenaar. En daar ben ik blij om. Zelf ben ik een gewetensbezwaarde met betrekking tot het zesde couplet van het volkslied. Maar door dat te neuriën in plaats van te zingen volg ik waarschijnlijk niet de wet maar vel ik ook geen enkel moreel oordeel over hen die dat wel uit volle borst meezingen.

Als je als ambtenaar bent aangesteld om twee mensen formeel aan elkaar te binden dan mag je dat wat mij betreft alleen aan de letter van de wet toetsen. Of die twee mensen dat nu doen uit romantische of pragmatische overwegingen, uit volle overtuiging of met twijfel, gelijk of ongelijk in leeftijd, opleiding, achtergrond of geslacht: dat gaat je als ambtenaar niets aan.
Ja, ook dat is een oordeel. Maar ik ben geen ambtenaar en uitvoerder van democratische wetten.
Als je je beroept op principes moet je daar ook de consequenties uit trekken.

Zo, en dan ga ik nu met mijn geregistreerd partner lekker Italiaans eten.

Geef een reactie

