h1

Voorpret met terugwerkende kracht

19/04/2012

Maandag 14 mei is de Eerste Bijeenkomst voor Leuke Mensen in de Buurt van Zeist. Bij Solobio aan de Steynlaan in Zeist. Wie er meer over wil weten: op deze pagina staat alles en ook in de kolom rechts naast dit bericht staat een linkje.

Maar hoe is het zo gekomen?

Ongeveer twee weken geleden dronk ik koffie met Loes Tortike, bij Lokaal Victoria. De zon scheen, de koffie en het gebak waren heerlijk en het gesprek zeer prettig. Het was de eerste keer dat we elkaar in levende lijve tegenkwamen. Aan het einde van onze afspraak verzuchten we allebei dat het zo leuk zou zijn om vaker eens nieuwe mensen te ontmoeten. En moesten we het toeval niet een handje helpen door iets te organiseren voor leuke mensen? En zo is het gekomen.

Maar hoe kwam het nou dat Loes en ik samen aan de koffie gingen? Omdat zij net als ik gebruik maakt van Twitter. Een tijdje terug vroeg zij daar aan haar contacten of ze nog aanbevelingen hadden voor leuke, aardige twitteraars om te volgen. En Jacqueline Keuning noemde onder andere mij. Waar ik natuurlijk zeer vereerd over was. Toen @loestortike mij ging volgen keek ik het even aan. Ik volg al heel veel mensen en wil het allemaal eigenlijk wel bij kunnen blijven lezen. Eén van mijn criteria is of iemand in Zeist woont en Loes woont in Doorn. Maar toen ik twitterde of iemand een restje bijzondere pootaardappelen kon gebruiken reageerde zij meteen: haar vader in Driebergen wilde ze graag voor zijn moestuin. Ik leverde ze daar af en besloot Loes toch te volgen. We praatten een paar keer tegen elkaar en er was een soort van klik, zo eentje waardoor je opeens afspreekt om eens koffie te drinken. En zo is het gekomen.

Maar hoe kwam Jacqueline er nou bij om mij te noemen? Een jaar geleden hadden we nog nooit van elkaar gehoord. Wat zeg ik, de eerste keer dat we elkaar ontmoetten was bij de oprichting van ons Broodfonds. Zij verzorgde de kennismakingsactiviteit en we belandden in het zelfde subbroodfondsgroepje. Sindsdien communiceren we via Twitter en broodfondsborrels. Zo is díe connectie dus gekomen.

Maar hoe kwamen we nou in dat Broodfonds terecht? Via een twitterbericht van Pieter Hilhorst: over zijn column naar aanleiding van de frustratie met AOV’s en het alternatief van een broodfonds. En daarna zijn oproep wie wel mee zou willen doen. Twee informatiebijeenkomsten, een trekkerscomité en een paar maanden later was er officieel het Broodfonds Wikistad. Met subbroodfondsgroepjes om de sociale cohesie nog verder te versterken. Zo kwam dat dus.

Mooi hè, toeval? Kwestie van open staan voor nieuwe ontmoetingen, nieuwe mensen, nieuwe kennis. En ik weet nu al dat deze keten door blijft gaan, te beginnen met 14 mei!

Geef een reactie

