h1

Biologisch is slecht voor je relatie

07/04/2012

In principe ben ik een verantwoord type. Opgevoed met het motto ‘wat gij niet wilt wat u geschied, doe dat ook een ander niet’. Snoeppapiertjes stop je in je zak. De radio nooit zo hard dat een ander ongewild mee moet luisteren. Niet schreeuwen, gillen en rennen in de winkel.

En ook als volwassene gedraag ik mij doorgaans netjes en verantwoord. Ook qua eten. We eten scharreleitjes uit eigen tuin en als die op zijn rondeeleieren want die schijnen het meest kipvriendelijk te zijn. Vlees en vis is voor een belangrijk deel biologisch of scharrel.
En ook wat betreft de groenten probeer ik ook kiezen voor de biologische variant.

Maar bij Albet Heijn lukt dat niet meer. Er is genoeg keus, daar gaat het niet om.
Maar ergens heeft iemand gekozen voor verpakkingen van composteerbaar plastic. En dat is zeer loffelijk en mooi. Maar waarom moet het zo’n verschrikkelijk lawaai maken, dat plastic?

Bij iedere handeling kraakt het oorverdovend in je oren. Aardappelen, bananen, selderij – allemaal met alles overstemmend gekraak.
En dat betekent niet alleen herrie in de keuken maar ook herrie met de man van de doorzonwoning. Het liefst gooide hij alles zo weg en haalde nieuwe. Het is dat de ergernis van een extra bezoek aan de supermarkt op zaterdag nog net een tandje erger is dan de ergernis van de krakende verpakking.  Het scheelt weinig, heel weinig. En dat wil wat zeggen.

Scheldend, mopperend en vooral krakend hoor ik hem bezig in de keuken en hou me stil. Al zou ik wel wat zeggen, dan hoort hij me toch niet met die herrie.
Maar de boodschap is helder: principes en verantwoord qua groente betekent flink wat deukjes in onze relatie. En dan is de keuze iets makkelijker.
Vlees, vis, eieren blijven biologisch. Maar verpakte biologische groenten komen er voorlopig niet meer in. Dat is de huiselijke herrie niet waard.

2 reacties

  1. Wist je dat er sinds kort in Bilthoven een Ekoplaza is? Julianalaan


  2. Toevallig dit weekend biologisch bleekselderij gehaald. En daar krijg je inderdaad heel veel heel hard krakend plastic bij😉



Geef een reactie

