h1

Weg kwijt

09/03/2012

Waarschijnlijk heeft onze TomTom het ergens vreselijk naar zijn zin en geniet van een welverdiende vakantie. Of welverdiende coma want de batterij heeft zijn beste tijd al lang geleden gehad.

In ieder geval woont-ie niet meer hier in huis, in mijn tas of in één van onze twee auto’s. Afscheid hebben we niet van elkaar genomen, het was gewoon een kwestie van plotseling misgrijpen.
Nu hoef ik niet zo heel vaak naar een vreemd adres dus met van te voren even orienteren op internet kwam ik een heel eind.

Maar gisteren moest ik van een plek die ik niet goed ken naar een adres waar ik nog nooit was geweest. Van een industrieterrein in Nijmegen naar een dito terrein in Elst.

Voor alle zekerheid zocht ik nog eens op alle mogelijke en onmogelijke plekken naar de TomTom maar niks, noppes, nada.
Hardop dacht ik na: misschien dan toch maar TomTom aanschaffen op de iPhone? Navigeren met GoogleMaps had ik ook al eens geprobeerd maar bleek niet echt handig.

De man des huizes suggereerde Navigon: als T-mobile klant krijg je die gratis.
Zo gezegd, zo gedaan. Via de AppStore gedownload en geïnstalleerd. Bij het opstarten moest de wifi uitgezet vond Navigon. Daarna wilde Navigon toch wel graag nog wat bestanden downloaden en of ik de wifi dan maar weer aan wilde zetten?
Achteraf was dat een veeg teken.

De weg naar Nijmegen rijd ik regelmatig dus dat was een goede route om de nieuweling te testen. Het kostte geen moeite om het adres in te voeren maar de instructie op gang krijgen was wat lastiger. Uiteindelijk bewoog het stipje mee op de kaart en vertelde afwisselend een man en een vrouw waar ik heen moest. “Ik hoor stemmen.” “Dat is Navigon maar.”

Voor de tweede etappe ging de iPhone voor de zekerheid  aan de accu en vrolijk startte de navigatie. Het was perfect, soepeltjes reden we door Nijmegen, over de snelweg, over de brug en daar was Elst al in zicht. Op de rotonde rechtsaf en dan almaar rechtdoor zei Navigon.

Helaas: daar werd aan de weg gewerkt. Zo hard gewerkt dat de hele weg was afgesloten.
Niet getreurd, gewoon een stukje verder rijden en ja hoor, Navigon herpakte zich en bedacht een nieuwe route. Rechts, links, rechts: ho, een doodlopende weg. Volgende alternatief: eindigde ook in een doodlopende weg.
Na drie keer gaf ik het op: welkom terug, GoogleMaps.

Ook niet foutloos maar met enige vertraging, de kaart en het betere gokwerk was ik niet eens heel erg te laat op mijn afspraak.
Met een bijna lege telefoon want het kostte kennelijk niet alleen mij veel energie.

Gelukkig was het gesprek uitermate leuk en boeiend. En ik ga vast nog wel een keer naar Elst. Maar zeker niet met Navigon.

En verder mag ik er eigenlijk niet over zeuren, het is tenslotte gratis.

Wat natuurlijk niet wil zeggen dat alles wat gratis is waardeloos zou zijn.🙂

Geef een reactie

