h1

Verschil in generaties

11/01/2012


Komende vrijdag wordt mijn dochter 25.
Toen zij geboren werd, was ik zelf 25.
Toen ik geboren werd, was mijn moeder 25.
Toen mijn moeder geboren werd, was mijn oma 25.
En ja, mijn dochter en ik hebben al besloten dat deze reeks op toeval mag berusten en niet hoeft worden voortgezet.

Maar leuk is het wel, vooral ook omdat het vergelijken zo makkelijk maakt.

Toen ik geboren werd moest mijn moeder stoppen met werken en mijn oma had nog nooit buitenshuis gewerkt. En mijn overgrootmoeder was al jaren dood.  0-25-50.

Toen mijn dochter werd geboren bleef ik twee dagen per week werken. Mijn moeder was net gestopt met haar één dag lesgeven in de week, mijn oma woonde met mijn opa in een seniorenflat. 0-25-50-75.

Nu, 25 jaar later. Mijn dochter heeft haar eerste eigen bedrijfje al achter de kiezen en werkt gedetacheerd als secretaresse. Ik werk full time en zit in de gemeenteraad. Mijn moeder woont (met mijn vader) in een zeer ruime seniorenwoning,  wandelt met de honden, doet vrijwilligerswerk bij de hondenclub en bekommert zich actief om mensen die het nodig hebben in haar sociale netwerk. 25-50-75.

En over 25 jaar? Klus ik dan nog bij om mijn pensioengaten aan te vullen? Heeft mijn dochter dan een vaste baan of maalt ze daar niet om?

The times, they are achanging….

Geef een reactie

