h1

OVChipknip en de stoom uit mijn oren

16/12/2011

Laat ik positief beginnen. Want tenslotte heb ik een reputatie op te houden als onverbeterlijke optimist die op het irritante af nog ergens iets goeds in kan zien.

Dus. Openbaar vervoer is een goed idee. Dat er op geregelde tijden langs een vast traject een vervoermiddel rijdt waar je tegen betaling mee mag reizen.
Dat je bedenkt dat het een goed idee zou zijn om met één kaart bij alle vormen van dat openbaar vervoer te betalen: nog steeds een goed idee.

En daarna ging het mis. Daarna zijn namelijk allerlei groepen, deskundigen, belanghebbenden en techneuten zich gaan bemoeien met de uitvoering.
En daarbij zijn ze één groep vergeten. De klant. De reiziger. Daar zijn er maar een paar miljoen van en dus makkelijk over het hoofd te zien. Of zo.

Mijn frustraties tot nu toe, in willekeurige volgorde.

  • Ik wilde een anonieme OVChipkaart. Uit principe, omdat ik de informatie doe overal over mij rondzwerft een beetje beperkt wil houden. En omdat ik niet direct vertrouwen heb in grote bureaucratische organisaties. Laat ze dat eerst maar eens verdienen. Het begint met de aanschafkosten van 7,50. Die krijg je dus nooit meer terug. Hij blijft ‘vier tot vijf jaar geldig’ zegt de site. Maar garantie dat ie het blijft doen krijg je niet. Weigert de kaart dienst dan moet je naar een servicebalie. Hoe je daar dan moet komen zeggen ze er niet bij.
  • Ik koop de kaart bij de plaatselijk boekhandel waar ik ook het eerste geld er op zet en de kaart activeer. Daarna ga ik naar het station en wil met de trein. Ha, ha. Het incheckpaaltje weigert de kaart maar zegt niet waarom. Thuis zoek ik op de website van OVChipkaart. Pas na lang gefrustreerd heen-en-weerklikken en het bekijken van niet relevante Vragen en Antwoord begrijp ik dat je de kaart apart moet activeren bij de NS.
    Op dat moment kreeg ik de eerste rode OVChip-vlekken in mijn nek. Ja, dat is logisch, de trein is geen OV? Een verstopt linkje naar de site van de NS helpt bij de activatie.
  • Ik weer naar het station om in te checken. Weer een weigering, nu vanwege onvoldoende saldo. Maar hoeveel moet er dan op staan? Dat zegt het paaltje niet. En de website van OVChipkaart ook niet. Na lang zoeken vind ik het: minimaal 40 20 Euro moet er op staan voor je een trein in kan stappen. 40 20 Euro. Minimaal. Dat is wel een hele dure kaart waar ik mee op zak loop. En met die 427,50 Euro kan wel ergens heen reizen maar voor ik terug kan moet het weer aangevuld worden tot het minimum. Het is dus 427,50 Euro van mijn geld dat vast zit op een plastic kaart en waar ik niets anders voor terug krijg dan het recht om in te stappen.
  • Stel je vergeet uit te checken: dan ben je gewoon 20 Euro kwijt. Dat is namelijk het starttarief. Kassa. En het zal wel aan mij liggen maar ik kan nergens vinden hoe lang er tussen in- en uitchecken mag zitten. Ik ben laatst vanaf huis nog wel langs het station gereden om alsnog uit te checken, gelukkig werkte dat toen wel.
  • O, je kan dat bedrag wel terugkrijgen maar dan moet je een formulier invullen. Niet zomaar een formulier. Nee, een formulier van de maatschappij waar je mee hebt gereisd. Makkelijker kunnen we het niet maken, wel lastiger.
  • Brengt mij meteen op het volgende. Op station Amersfoort staan in/uitcheckpaaltjes van de NS en van Connexxion. Op het perron. Vanochtend was ik zo gefocust op het niet vergeten uit te checken dat ik bij het eerste de beste paaltje mijn kaart voor de lezer hield. Niet in werking stond op het linkerpaaltje. Dus ik houd hem automatisch op het paaltje ernaast. Van Connexxion dus, zei het kleine stickertje. Meteen weer uitchecken kan niet. Mijn humeur zakte een flik aantal punten. Dan maar naar boven. Ha, een NS-paaltje – kan ik ieder geval uitchecken voor de trein. Rood knipperende lampjes: U bent al ergens andere ingecheckt. Het humeur zakt nog iets. Op een regenachtige dag in december is de reserve dan laag. De Servicebalie van de NS: een lieve mevrouw, ik kan niet anders zeggen. Ik moet terug naar het paaltje van Connexxion en daar uitchecken, dat kan vanaf 3 minuten na inchecken. “O, en die 20 Euro van de NS, daar moet u voor bellen met ons servicenummer.” Terug naar het perron, Connexxion succesvol en kosteloos uitgecheckt. Daarna bellen met de NS. “Ik snap het maar dat kan pas de dag erna worden gecorrigeerd. Belt u morgen even terug?”
  • Ik ben zzp-er. Zakelijke reizen kan ik opvoeren als kosten. Maar bij de OVChipkaart krijg je geen kaartjes. Bij de servicebalie op een groot station kan ik een uitdraai krijgen van de laatste 10 transacties. Dat is iedere in- en uitcheck. Dat is dus 5 reizen. Dat is dus knap hopeloos. En niet klantvriendelijk. “Ja maar mevrouw, omdat het een anonieme kaart is moeten we de privacy waarborgen en daarom gaan we maar tot 10 transacties.”
    Dat zijn argumenten waar ik helemaal stil van word. En daarna komt de stoom uit mijn oren.
  • OK, nog eentje dan. Ik ga naar het Leidseplein in Amsterdam. Daarom zet ik mijn auto bij de P+R van het Olympisch Stadion. Er geldt een speciaal tarief: 6 Euro parkeergeld en dan krijg je ook nog een gratis OV voor twee zones heen en terug. Van het GVB. De meeste bussen die voorbij komen zijn echter van Connexxion. En daar mag je de speciale OVChipkaart niet gebruiken.
  • Met zijn tweeën met de trein. Ja gezellig. Maar niet op dezelfde kaart, dat zou te klantvriendelijk zijn. Met je kinderen met het OV? Allemaal een dure kaart kopen à 7,50 plus saldo.

Samengevat: het systeem is voor de klant/reiziger niet vriendelijk, niet logisch en niet transparant. De website van de OVChipkaart is nog erger.

De winnaar: Translink.
De verliezers: de reizigers en uiteindelijk het OV. Want de drempel wordt steeds hoger om er gebruik van te maken.

Wie o wie kan hier nog iets aan rechtzetten?

Geef een reactie

