h1

Openbaar vervoer 3.0

23/11/2011

Wat zo lekker was van de vakantie: dat je ’s avonds de deur niet meer uit hoeft. Geen gehaast met eten, geen vergaderingen of bijeenkomsten.

Maar ook dat was gisteren afgelopen. Commissievergadering van de gemeenteraad en het onderwerp op de agenda was de Visie op het Openbaar Vervoer van de BRU. Dat is het Bestuursorgaan Regio Utrecht.

Het BRU krijgt veel minder geld. De grote OV-knelpunten zijn Utrecht Centraal en de Uithof. Rendabel, snel en capaciteit zijn de kernwoorden. Corridors, onderliggend netwerk, intercitystatus, servicenetwerk en vertramming: dat zijn de vaktermen die het meest voorbij komen.

Natuurlijk willen we graag dat iedereen in Zeist overal in Zeist kan komen met de bus en de trein. Dat in Austerlitz alle dagen regelmatig een bus langskomt. Dat je het liefst voor de deur kan instappen en voor de deur wordt afgeleverd.
Maar dat gaat niet gebeuren. Bussen zijn op sommige momenten veel te vol en later veel te leeg. In de bus willen we snel van A naar B, in de auto vloeken we zachtjes als de bus voorrang krijgt en we opnieuw een ronde moeten wachten op groen licht.

Het BRU wikt en schuift, plant nieuwe stations, komt met meer tram en lijdt zichtbaar onder hun gebrek aan budget.
(Niet dat het veel helpt maar minder duur drukwerk zou zeker schelen!)
Intussen roepen we vanuit de raad dat meer innovatie welkom zou zijn. “Vroeger ging ik al met de tram, nu is de vernieuwing nog steeds een tram?”

En dan denk ik aan Society 3.0 (goed en inspirerend: downloaden, kopen, lezen!).
Stel we laten dat los op het OV: hoe zou dat er dan uit moeten zien?
Zeg het maar.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: