h1

Wasmand

07/09/2011

Iedere keer als ik de schone was uit de droger haal (of van de wasmolen – maar deze ‘zomer’ dus niet zo vaak)  dan neem ik mij voor om de hele mand meteen weg te werken.
Alles vouwen wat kan en strijken wat moet.

Op één of andere manier wil dat niet lukken. Het lijkt vaak zo logisch om te wachten op de volgende lading, dat is efficiënter of in ieder geval minder moeite. Maar het belangrijkste: het is niet nu.

Na wasmand twee is de drempel om er aan te beginnen weer wat hoger. Vanavond. Morgenochtend. Zaterdag. Misschien.
En iedere avond staan die manden er nog.

Soms keer ik zo’n mand vast enthousiast om op het bed. Dan kan ik er niet meer omheen. Dan moet ik er wel wat mee voor ik naar bed ga.
Maar meestal betekent dat alles weer in de mand schuiven en het spel begint opnieuw.
Op zich groeit de stapel was nu minder hard want het vissen is begonnen: ondergoed, sokken, een handdoek – net wat nodig is.

Onze vakantie is in zicht en de stapel was drukt op mijn schouders. Samen met een hele rij aangegane verplichtingen qua werk en politiek.
Ik klaagde er afgelopen zondag even over tegen mijn grote zoon. Hij luisterde. En bood aan dat hij eventueel van de week langs kon komen om te strijken voor me. De lieverd.

En dat was het duwtje wat ik nodig had: maandagavond was het even doorbijten met wassen, drogen, vouwen en strijken maar ik ben weer helemaal bij. De kast is vol, de manden leeg.

Nu nog twee klantverhalen, twee persberichten, twee raadsvergaderingen, een nieuwsbrief en de twintig andere klusjes. Maar zondag zijn we onderweg: met schone kleren, naar het zuiden, naar de zon. Ha.

Geef een reactie

