h1

Rechtshandig, linksorig en linksogig?

26/08/2011

Gisteren bij de oogkliniek ging het over dominante ogen. De aanleiding was wat ingewikkeld – over het niet helemaal corrigeren van één van mijn ogen om een leesbril overbodig te maken (voorlopig).

Maar door te meten kunnen ze zien of je het merkt wanneer één oog beter is dan het andere. Of dat je hersenen het automatisch corrigeren en compenseren tot een net, scherp beeld.

Mijn linkeroog is dominant.
Grappig. Want ik bel ook altijd met de telefoon aan mijn linkeroor.
De optometriste vond het eerst ook logisch. “Ik bel ook altijd met links, ik ben ook linkshandig.”

Maar ik ben rechtshandig. Mij leek het logisch om met links te bellen omdat je dan met rechts aantekeningen kan maken. Maar die logica is er dus niet.

Ik suggereerde dat daar misschien eens onderzoek naar zou moeten worden gedaan: wat bepaalt je voorkeur voor de kant waarmee je schrijft, luistert en kijkt? Is dat aanleg? Toeval? Aangeleerd?
Geen idee wat je er wijzer van wordt en wat je met die kennis zou kunnen doen maar wel leuk om te weten.
“Je haalt er in ieder geval nu.nl mee”, zei de optometriste.

Hoe zit dat met jullie? Links, rechts, geen voorkeur?

 

Geef een reactie

