h1

Tegeltje, tegeltje aan de wand….

07/08/2011

Ik heb een hoop dingen van mijn oma: mijn eigenwijsheid en drang naar onafhankelijkheid, maar ook mooie herinneringen. Niet alleen in mijn hoofd maar ook tastbaar.
Eén daarvan hangt naast mijn bureau:

Het helpt mij bij mijn natuurlijke aanleg om alles zo veel mogelijk van de positieve kant te bekijken. Alles is relatief, zeuren helpt niet, elk nadeel hep ze foordeel en genieten van het leven is belangrijk.

Soms zak ik ook wel eens weg in irritaties, zie ik vooral de problemen en overheerst het negatieve.
Maar dan verander ik mijn focus, kijk naar wat ik wel leuk vind en geniet weer.

Een mooi voorbeeld is Twitter: een afspiegeling van het ‘echte’ leven. Het is makkelijk om je daar te ergeren aan mensen: iedereen twittert tenslotte op de manier die het beste bij hem of haar past.

De schreeuwers met grote woorden en meningen.
De mededelers die graag willen laten weten waar ze zijn, wat ze eten en met wie.
De ‘kijk-mij-eens-goed-zijn-ers’ die bij een complimentje niet dank je wel zeggen tegen de gever maar het retweeten aan de hele wereld.
De ‘ja-ik-wil-winnen-dus-ik-retweet-ers’ die meedoen aan iedere prijsvraag en daarmee ongegeneerd al hun volgers lastig vallen.
En de goedgelovigen die zonder enige check boodschappen retweeten die geld moeten opleveren voor een goed doel.

Maar ook de helpers en meedenkers die anwoord geven op hulpvragen.
De netwerkers die mensen aan elkaar koppelen.
De attenten die feliciteren met verjaardagen, informeren naar je gezondheid en steunen bij leuke  en minder leuke gebeurtenissen.
De grappenmakers die je binnen 140 tekens aan het lachen kunnen maken.
De delers die interessante artikelen, websites en andere informatie doorsturen.

Wat verschilt het Twitter-dorpsplein dan nog van het echte, stenen dorp? Met de roddelaars, oproerkraaiers, belhamels, dorpsgekken, zorgende buurvrouwen, hulpvaardige buurmannen en wijze oudjes?

Tel wat je hebt en niet wat je mist.
Tel je zegeningen, geniet van het goede.
En daarvan biedt Twitter heel veel. Gelukkig maar.
(Maar eerst nadenken en dan retweeten zou ik wel prettig vinden…)

Geef een reactie

