h1

Vrijheid in gebondenheid

05/08/2011

Als zzp-er ben je eigen baas: je hoeft geen verantwoording af te leggen, alleen aan jezelf.
Dat is de theorie en dus niet waar. Verantwoorden moet je natuurlijk wel aan je klanten, aan diegenen die betalen voor wat je levert.
En aan de belastingdienst.
Want om in aanmerking te komen voor de mooie geste van de startersaftrek moet je wel kunnen bewijzen dat je zzp-bestaan ook je hoofdbezigheid is. Om te voorkomen dat iedere Nederlander opeens op papier een eigen bedrijfje start, puur en alleen voor het belastingvoordeel.
Dat snap ik wel.

Wat ik echter niet snap is dat de Belastingdienst dat vaststelt aan de hand van het aantal uren dat je in je onderneming steekt: minimaal 1225 uur per jaar. Want dat betekent dat ik minimaal zo’n acht maanden van het jaar zit bij te houden hoeveel tijd ik besteed aan WongWorks en wat ik dan doe.

En ik heb daar moeite mee, om verschillende redenen.

Allereerst moet ik iedere werkdag weer bedenken: wat heb ik eigenlijk gedaan vandaag? Hoeveel tijd heb ik waaraan besteed. Reken maar dat er maar weinig werknemers zijn die dat voor hun baas hoeven te doen. Ja ik, toen ik voor een PR-bureau werkte en dat droeg aardig bij aan de werkdruk. Maar daar werd ook per gewerkt uur voor mij betaald.

Maar belangrijker : wat zeggen die uren nou helemaal?  “Ja, maar”, zei de meneer van de belastingen die vorig jaar langskwam om mij als starter te helpen, “We hebben wel eens een mevrouw gehad die zei dat ze vier uur deed over het sturen van een rekening”.
Ja, en? Wat maakt dat uit? Hoe lang mag je dan wel doen over het maken en versturen van een factuur?

Stel nou eens dat ik met twee uur heel efficiënt en hard werken per dag uitstekend kan verdienen. En daarna de rest van de tijd lekker ga wandelen in het bos, vrijwilligerswerk doen, lekker koken en veel boeken lezen. Ben ik dan geen ondernemer? Verdien ik dan niet zelf de kost? Dan wordt je gestraft omdat je slimmer werkt dan een ander.

Hoe makkelijk zou het niet zijn als de Belastingdienst gewoon kijkt naar je totale inkomen. Is meer dan de helft afkomstig uit je onderneming dan kom je in aanmerking voor de startersaftrek en ander ondernemersvoordelen.
Geen gezeik over het bijhouden van uren. Geen verantwoording af leggen over je tijdsbesteding: alleen maar over de kwaliteit van je werk. Aan de klanten die ervoor betalen. Zoals het hoort.

4 reacties

  1. Helemaal mee eens!


  2. Ook eens!

    De 4-hour work week (http://www.fourhourworkweek.com/) is dus niet aan de belastingdienst besteed.

    Ikzelf hou de uren niet heel gedetailleerd bij. Schrijf bv ‘8 uur ontwikkeling/helpdesk http://www.uwstamboomonline.nl ‘, terwijl het de ene dag 6 is en de andere 10. Of ik schrijf ‘8 uur administratie’ op de dag dat ik de administratie bijwerk en een aantal facturen verstuur.

    Ik ging er overigens vanuit dat de belastingdienst vooral naar je uren kijkt als ze eraan twijfelen door een erg laag inkomen. Of dicht ik dan de Belastingdienst te veel logisch handelen toe?


    • Volgens mij heb je gelijk en controleert de Belastingdienst alleen de uren wanneer ze een vermoeden hebben van misbruik.
      Maar eigenlijk maakt dat het nog veel erger: dat betekent dat pakweg 99% van de zzp-ers voor jandoedel al die uren zit te registreren….!



Geef een reactie

