h1

Opa Schommelebootje

18/05/2011

Mijn opa van moeders kant werd geboren in 1909 en groeide op in Zeeland, in Kruiningen. Zijn vader overleed toen hij vrij jong was. Hij werd waterbouwkundig ingenieur en ontmoette in Grave, Brabant, mijn oma. Ze trouwden, gingen wonen in Utrecht en daar werd mijn moeder geboren in 1935. Vlak daarna werd mijn opa door Rijkswaterstaat geplaatst op Terschelling en ze betrokken de dienstwoning bij de haven op West-Terschelling.

Tijdens de oorlog wemelde het van de Duitsers op het eiland, het huis aan de haven werd geconfisceerd en het gezin trok naar Midsland.  Het enige contact met de buitenwereld was de veerboot en verzet was dan ook uitermate lastig en beperkt. Toch is het een keer gelukt om wapens te smokkelen en kreeg mijn oma tot haar grote schrik aan de keukendeur een pistool in haar handen geduwd. Dat verstopte ze in paniek in de broodtrommel.
Na de oorlog werd de standplaats Den Helder waar mijn opa meebouwde aan de nieuwe marinehaven. Daarvoor kreeg hij een lintje. Dat lag op zolder ergens weggeborgen. Dierbaarder dan het lintje was de tekening de hun Terschellinger vriend Wouter Ydo van die gelegenheid maakte – die hing ingelijst in de kamer. Net als het prachtige grote schilderij van zijn hand van de Brandaris.

Na Den Helder werd het Alkmaar, daarna Gouda en ze eindigden in Zeist waar opa werkte voor de Grontmij.
Mijn opa vertelde graag en verwachte ook wel dat er naar geluisterd werd. De regel was dat hij altijd gelijk had, ook al had hij geen gelijk. Een eigenschap die mijn moeder geërfd heeft.🙂

Op in zijn karakteristieke pose: in zijn eigen stoel, met sigaret, de rest van de familie overziend

Als ik vroeger bij hen logeerde dan mocht ik, als ik heel voorzichtig was, tekenen met de potloden uit zijn grote Caran d’Ache-doos. Twee van zijn eigen aquarels hangen nog bij mijn ouders aan de muur.
Hij was astmatisch maar rookte behoorlijk. Katten kon hij niet luchten of zien, tot groot verdriet van mijn oma, maar hij was dol op onze hond en op de papegaai van mijn tante – die konden in de vakantie altijd komen logeren.
Hij is nog overgrootvader geworden en deed met mijn kinderen een Zeeuws paardrij-op-de-knie-liedje:

Schommele schommele bootje
Morgen komt van Lootje
En als van Lootje nieë komt
Dan komt Jacob Jansen
Die laat de poppetjes dansen
Van boven op de zolder
Tot in de Bathse polder
Schuutje kapt om, schuutje kapt om
Schuutje kapt helemaal, helemaal om!

Mijn luxepaarden-kinderen hadden twee opa’s, twee oma’s, drie overgrootmoeders en een overgrootvader. Voor het onderscheid werd mijn opa Visser hun opa Schommelebootje.

Hij was jarig op 31 augustus – Koninginnedag.

One comment

  1. En die Wouter Ydo, dat was mijn opa!



Geef een reactie

