h1

Vandaag is van vroeger

07/05/2011

Vandaag is de dag van vroeger.
Vroeger, vijftig jaar geleden trouwden mijn schoonouders.
Vandaag vieren we dat, met drie kinderen, twee schoondochters en zes kleinkinderen met en zonder aanhang. Maar vooral ook nog met overgebleven broers en zussen.

Pa komt uit een groot gezin uit Volendam, ma uit een gezin van vijf uit Haarlem.

Wij carpoolen met de kinderen vanuit Den Dolder.
“We gaan om half drie hier weg,”  zeg ik tegen mijn dochter.
“Het begint toch pas om vijf uur?”
“Ja, maar die Volendammers zijn er altijd vroeg bij,  grote kans dat ze zelfs al voor vijven zijn.”
Dan roept de man des huizes: “Zeg maar het tegenovergestelde van een Antilliaans feestje!”
Gewoontes en gebruiken. Het is handig als je het weet.

Dus vandaag is van vroeger. We praten, we eten, ik ontmoet weer familieleden waarvan ik na afloop weer vergeet wie ze zijn om dat ze a) op elkaar lijken en b) we ze niet zo regelmatig ontmoeten.
Er worden foto’s gemaakt, we gaan lekker eten en er wordt ongetwijfeld gediscussieerd over de wijn.
Het weer is prachtig. De lokatie ook.
En dat geldt straks ongetwijfeld ook voor de herinneringen.

Pa en ma: gefeliciteerd!

Geef een reactie

