h1

Technisch weer – deur aan deur

19/04/2011

Het zijn prachtige, warme en zonnige lentedagen – echt wat je noemt ‘technisch weer’.
Ik hoorde die term voor het eerst tijdens vakantiewerk bij de gemeente Huizen, lang geleden. Het is het soort weer waar er opeens een sterke noodzaak is voor het inspecteren van technische zaken. Buiten, vanzelfsprekend. Even kijken hoe de gemeentelijke sportvelden er bij liggen. Of naar aanleiding van een klacht over een losliggende stoeptegel zelf poolshoogte gaan nemen. Of in ieder geval een afspraak buiten de deur regelen, bij voorkeur eentje tot een uur of half vier en dat het dan niet meer de moeite loont om terug naar kantoor te gaan.

Technisch weer dus.

En ook voor Jehova’s getuigen prettiger om met mooi weer de deuren langs te gaan. Het kan dan ook bijna geen toeval zijn dat er gisteren eentje voor de deur stond.
‘Goedemorgen mevrouw, ik wil graag met u praten over een heel oud boek, zeg maar.’
‘Nee bedankt, dat boek ken ik en zie er de toegevoegde waarde niet van in.’
‘Maar heeft u dan geen behoefte aan een geestelijk leven?’
‘……..’
‘Dat gun ik u echt hoor!’

Natuurlijk, zonder Bijbel heb je geen waarden, normen, moraal en/of geestelijk leven?
Het was technisch weer en ik blijf eigenlijk altijd wel aardig en vriendelijk. Daarom knikte ik maar vriendelijk, wenste hem succes (zo ben ik dan ook wel weer) en sloot zachtjes de deur.

Geef een reactie

