h1

Aan het begin van de wereld – Wongema

15/04/2011

Vroeger pestten we elkaar, maakten ruzie en konden niet genoeg tenten en tassen tussen ons in hebben op de achterbank tijdens de lange vakantieautoritten.

“Je zit op mijn helft!”
“Niet waar, tot hier is van mij.”
‘Mam! Ze slaat mij!”
“Niet waar, mam, hij duwt mij juist!”

En dan waren we de eerste grens nog niet eens over.
De auto’s van toen waren smaller en de vakantieritten langer. Veel langer.

Maar goed, mijn broer en ik, we kunnen elkaar best wel goed hebben sinds we allebei het huis uit zijn.
Ik ben trots op hem, de zelfstandig grafisch ontwerper, docent aan de Rietveld en binnenkort uitbater van Wongema.

Van fervent stadsbewoner is hij namelijk verknocht geraakt aan het noorden van Groningen, aan het lege landschap, de kleine dorpjes, de hoge luchten. Hij kocht een klein huisje in Hornhuizen. Tegenover de kerk die vroeger ook dienst deed als vuurtoren.

Aan de andere kant van het kruispunt staat een oud leegstaand café.
Eén keer gebruikt voor een projectweek met Rietveldstudenten groeit het idee om het te kopen en om te bouwen tot inspirerend onderkomen voor groepen en eenlingen die ver weg van de randstad iets willen creëren.
En zo onstaat Wongema.
De ambities zijn hoog, de verbeelding groot, het doorzettingsvermogen dito.

Maar het pand is gekocht, de plannen gemaakt, de verbouwing gaat beginnen. Na de zomer kunnen de eerste gasten komen.
En als het net zo mooi, creatief en inventief wordt als de website dan kan het niet anders dan een succes worden.

Neem een kijkje en zie wat voor moois er komt daar aan het randje van de Waddenzee, aan het begin van de wereld.
En wees trots met mij.

2 reacties

  1. Ik ben er gisteren weer geweest, en ik kan het iedereen aanbevelen. Ga er klussen, je krijgt er veel voor terug: alle stadsruis en -drukte gaat mee met de eerste beste windvlaag, waarvoor in de plaats wadstilte en weldadige rust. Met elke verfstreek lever je een bijdrage aan een prachtig initiatief, je gaat glimmen van trots.

    Soms staat er nog een kweeperenclafoutis in de koelkast, van de dag ervoor, of staat er ineens een versgebakken appelkruimeltaart op tafel. Ik had een kok meegenomen en was dus verzekerd van een heerlijke maaltijd, maar soms kan één van de vrienden van Wongema ook voor een verrassing zorgen. De bedden zijn er heerlijk, de slaapplek bijzonder. Je hoort de ganzen overtrekken in de nacht. Je gaat terug om nog meer te klussen, het is verslavend!


    • Mooi om te horen! Begin december gaan wij ook weer een kijkje nemen.



Geef een reactie

