h1

Win-win wens

13/04/2011

Ik ben optimistisch naïef en dat wil graag zo houden.
Maar toch ook weer niet zo naïef dat ik denk dat goede daden geheel en al zonder eigenbelang zijn. Goede daden doen levert voor jezelf ook een goed gevoel op, dat is dus win-win.
Gisteren kreeg ik de kans om iemand anders en mezelf een goed gevoel te geven.

Via Twitter (dankzij @jantje_paasman) kwam ik terecht bij de Wensenboom van Altrecht. Als je in Den Dolder woont kun en wil je niet om de Willem Arntszhoeve heen. De geschiedenis van de psychiatrische inrichting en het dorp zijn al bijna honderd jaar met elkaar vervlochten. Oudere Doldenaren spreken liefkozend over de Stichting.
Nu onderdeel van Altrecht en al 550 jaar oud. Zo lang geleden begon Willem Arntz in de stad Utrecht met het opvangen van mensen die geestelijk hulp nodig hadden. In zijn tijd vooruitstrevend en dat karakter is in voorbije eeuwen gebleven. Het respect voor de patienten, de eerste arbeids- en bezigheidstherapie: het blijft verbonden aan de naam Willem Arntz.

Maar goed: in het kader van het jubileum kunnen patiënten van Altrecht een wens op geven. Die staan op de website als appeltjes aan een boom en variëren van simpel tot complex, van groot tot klein, van hartverwarmend tot hartverscheurend. Zoals deze:

Vorig weekend klikte ik door al die appeltjes heen. Ik stuurde er een paar door via Twitter. En zelf koos ik deze uit:


Gisteren was het zover. Ik haalde de twee mannen op in Nieuwegein en met zijn drieën bezochten we alle hoeken van het Luchtvaartmuseum. We eindigden met koffie en appelgebak. Met slagroom.
En een goed gevoel voor ons alle drie. Win-win-win.

Er hangen nog heel wat appeltjes in de boom. Ik zeg: pluk ze! Je krijgt er geen spijt van.

Geef een reactie

