h1

Den Dolder: mijn dorp

15/03/2011

Vroeger reden we vanuit Huizen naar mijn opa en oma in Zeist. Langs Paleis Soestdijk (altijd even kijken of ze thuis was, dan wapperde de vlag bovenop het dak), daar de hoek om en dan weer over de provinciale weg langs Den Dolder en Huis ter Heide naar Zeist West. Even kijken naar het Witte Kerkje met de prachtige naam Onderwegkerk en op de terugweg naar binnen gluren bij de enorme bungalow met wel dertig schemerlampen en open gordijnen.
Zeist zelf was vooral Nijenheim – zo’n wijk waar de straten nummers hebben. Net als in de andere plaatsen waar ze gewoond hadden bewaarde mijn oma altijd het oude brood. Keurig in blokjes gesneden, in een plastic zak. Voor de hertjes of de eendjes, afhankelijk van de woonplaats. In Zeist waren het hangbuikzwijntjes.

In diezelfde tijd stond Den Dolder synomiem voor gekkenhuis. “Als je niet uitkijkt, kom je nog in Den Dolder”.

Kennelijk niet goed uitgekeken want ruim dertig jaar later kwam ik een lieve, aardige man tegen met een leuke hond. En een doorzonwoning in Den Dolder. Al met al een onweerstaanbare combinatie en in 2004 werd ik inwoner. Officieel van de gemeente Zeist maar voor mij gewoon Den Dolder.

Het was wel even wennen. De eerste keer met de trein richting Utrecht bleek ik volgens de Remia ook nog eens in het Sauzenhart van Nederland te wonen. Toch genoot ik van de man, de hond, de kippen, het huis en de tuin. Leerde langzamerhand de buren en de weg kennen. Wende langzaam aan dat rare dorp zonder echt centrum maar met de beste Albert Heijn van Nederland. Maakte kennis met de Stichting, zoals hier de Willem Arntzhoeve genoemd wordt. Las de Dolderse Kroniek van de historische vereniging, werd lid van de Torteltuin en de Dolderse Belangenvereniging.
En verbaasde me over de rare bouwprojecten: de verschrikkelijke uit een folder geplukte appartementen boven de winkels aan de Dolderse weg. De verdubbeling van de toch al ruim bemeten AH, de volgepropte geplande woonwijk op het Overtoomterrein aan het einde van de straat.
Allemaal besloten door de Gemeente Zeist. En ik voelde me daar nog minder bijhoren.

Toen ik me een tijd geleden voornam om me betrokken te raken bij mijn eigen woonplaats kwamen D66 en de gemeenteraadsverkiezingen op mijn pad. Juiste moment, juiste plaats.
Tijdens de campagne leerde ik mijn rare dorp nog beter kennen. Sprak met veel inwoners, liep en fietste door alle straten en straatjes om te folderen.

Op 3 maart 2010 werd ik gekozen in de gemeenteraad, met voorkeursstemmen zelfs: Den Dolder was duidelijk toe aan directere vertegenwoordiging. Als D66 proberen we dat ook volop waar te maken, zoals met man en macht gebruik maken van de mogelijkheden die we hebben binnen de coalitie om de maatregelen rondom het spoor nog om te buigen.
Het besluit om de overweg te sluiten voor autoverkeer is al in 2008 genomen en kan niet zomaar worden teruggedraaid. Als tegenstemmers van toen vinden we dat natuurlijk jammer, als bestuurders van nu blijven we zeer kritisch op de uitvoering en gevolgen voor Den Dolder. Naar onze mening moet dat leiden tot een heroverweging, we doen ons uiterste best!

Gisterenavond was er een informatiebijeenkomst in de Brede School. Een hoge opkomst en daar ben ik al trots op.
Maar al pratend met mijn dorpsgenoten merkte ik op eens hoe verknocht ik ben geraakt aan dit rare dorp. Opgebouwd en groot geworden tussen een spoorweg, een fabriek en één van de meest vooruitstrevende psychiatrische inrichtingen. Met villa’s en rijtjeshuizen. Met smalle straten, met qua architectuur een samenraapsel van stijlen. Met een heerlijk jaren dertig-stationnetje en een trompetter-aubade op Koninginnedag. Met het mooiste kerkhofje in de regio. En met veel mensen met heel veel en mooie verhalen.

Den Dolder – het heeft even geduurd maar je bent nu echt mijn dorp!

One comment

  1. Beste ingrid,
    Ik reageer omdat ik een veel activistischere opstelling verwacht van d66.je was zo aktief tijdens de verkiezingen, maar nu gaat het erom om op te komen voor jouw dorp en te zorgen dat de spoorweg overgang open blijft. Wat doe je eraan?



Geef een reactie

