h1

Vooruit betalen

06/03/2011

Een paar jaar geleden las ik er voor het eerst over op een website: het concept van paying it forward. In feite een Amerikaanse versie van ‘wie goed doet, goed ontmoet’. Je doet iets voor een ander, er op vertrouwend dat als je het zelf nodig hebt er iemand anders ook jou een helpende hand biedt.
Wat het vooral leuk maakte waren de voorbeelden. Bijvoorbeeld in een restaurant ongevraagd en onverwacht bij het afrekenen ook alvast de rekening betalen voor het tafeltje verderop. En je dan verkneukelen op de verraste blik als ze bij het weggaan merken dat er al betaald is. Geld in een envelop bij iemand in de bus stoppen waarvan je weet dat die het goed kan gebruiken.
Het mooie van deze voorbeelden is dat het gaat om het goede gevoel dat je krijgt zonder dat iemand jou persoonlijk dankbaar moet zijn want die weet niet dat het van jou komt.

Maar het concept gaat nog verder. Stel je komt iemand tegen die net geld tekort komt om iets te betalen: een boek, een treinkaartje, een kop koffie. Je staat achter die persoon bij de kassa of het loket en je legt het verschil bij. In ruil daarvoor vraag je alleen maar of iemand dat in de toekomst als hij het zich kan veroorloven het ook voor een ander doet. In feite wordt het een soort lening maar je mag zelf bepalen aan wie je het ‘terugbetaalt’.

Ik vind dat mooi.

Afgelopen week stond ik op het station van Den Dolder te wachten op de trein naar Utrecht. Het zonnetje scheen maar het was wel ijzig koud. Op het bankje zat een jongen met een grote rugzak. Hij vroeg of er in de buurt misschien een Hema of V&D was. Helaas, die hebben we hier niet. Maar wat had hij nodig dan?
Het bleek dat hij ging lopen van station Den Dolder naar Zeist en hij had geen handschoenen bij zich.
In mijn jaszakken voelde ik de stretch gebreide handschoenen. Paars maar wel warm.
Hij was er blij mee. Het leek wel Sinterklaas zei hij.
En zo voelde ik me ook een beetje.

Wie goed doet, goed ontmoet. Paying it forward. Wat maakt het uit: hij warme handen, ik een warm gevoel.

Geef een reactie

