h1

Voederberk kan afgevinkt

05/02/2011

Het stond op mijn lijstje en kan nu afgevinkt: de berkenstam omtoveren tot vogelvoederplek.

Vanachter mijn bureau kijk ik zo de diepe achtertuin in van de doorzonwoning en geniet dagelijks van alle vogels die voorbij komen. Deze winter voeren we ook heel regelmatig, zowel op de grond (mede voor de kippen) als op de houten tuintafel. Dat wordt gewaardeerd,  gezien de grote aantallen vogels die langs komen. Ik kijk nu net weer uit op een specht, een aantal spreeuwen, koolmeesjes, een kauw en natuurlijk de krielkippen.

Dat betekent wel dat de tuintafel wat begint de lijden onder de vogelpoep. Tegelijkertijd staat de resterende stam van de dode berk een beetje te niksen halverwege de tuin. Vandaar mijn briljante idee om daar een voerplek van te maken. Het idee werd welwillend ontvangen door de man met het gereedschap maar al snel werd duidelijk dat hij geen haast had om het ook te realiseren.
Woensdag stond ik dan ook bij de bouwmarkt en na wat rondneuzen kwam ik terug met wat berkenhouten boekenplankdragers, spijkers, oogjes en musketonhaken. Helemaal achter in de tuin staat een oude tafel langzaam aan in elkaar te zakken en de eerste plank lag al op de grond.

Eerste zaagde ik daarvan een aantal kleine plankjes.

Daarna timmerde ik er iedere keer drie dwars op de steunen. De man van het gereedschap had zich wijselijk teruggetrokken in de voortuin waar nodig nog wat moest worden gesnoeid.
De steuntjes kwamen met grote spijkers op de stam. Net zo hoog dat het voer makkelijk kan worden aangevuld.

De derde steun kreeg twee oogjes aan de onderkant en kwam veel hoger te hangen. Touwtje erdoor, musketonhaak er aan en vastgemaakt onderaan de stam op twee spijkers. Zo kan de haak naar beneden zakken, maken we er een netje pinda’s of een vetbol aan vast en kan het geheel weer omhoog.

Ik zeg: laat ze maar komen, die vogels!


(Wat je hier niet goed kan zien is dat er alleen nog een stam staat van de berk. Vanwege omwaaigevaar is de dode boom op ongeveer zes meter hoogte afgezaagd.
)

2 reacties

  1. Mooi! Je hebt duidelijk geen ‘man met de hamer’ nodig/gezien😉.


    • Het ziet er van dichtbij niet heel erg netjes en afgewerkt uit maar ik verwacht van de gebruikers daar geen opmerkingen over🙂
      De zoon die even kwam aanwaaien vind het er leuk uitzien. Verstandig kind heb ik toch!



Geef een reactie

