h1

File, geen file….

18/01/2011

Jarenlang reed ik bijna iedere werkdag over de A2 – vanaf Maarssen naar Amsterdam. Jarenlang stond ik daar heen en terug in de file – afhankelijk van hoe vroeg ik opstond iets langer of korter. Maar file was er eigenlijk altijd.
Op de terugweg idem dito: file bij de nadering van iedere afslag/oprit. En soms gewoon zo maar. Denk ik.

Vlak voor de uitbreiding naar vijf rijbanen een feit werd, zei ik mijn baan op en werd zelfstandige met een woon-werkverkeer van maximaal een minuut (afhankelijk van hoe snel ik de trap op loop). Daar kunnen geen vijf rijbanen tegen op.

Gisteren ging ik op bezoek bij mijn oude werkgever. Heen zoefde ik comfortabel met 100 en de cruise control naar Amsterdam. Het voelde een beetje vreemd maar wel lekker. Het was gezellig op kantoor, het was heerlijk om even bij te praten met oud-collega’s en ik vond het bijna jammer dat ik er weg was.

Om kwart voor vijf reed ik weg, op weg naar huis. Het eerste stuk geen file maar voor Utrecht was het weer als vanouds remmen, stilstaan en weer doorgaan. Het werd donker, het regende. Op de provinciale weg naar Den Dolder reed iemand voorop weer 60 waar je 80 mag.

En toen wist ik het weer: het is goed zo. WongWorks vanuit de room with a view, telt de vogels, geniet van de eekhoorn en de Suzuki staat stil te genieten op de oprit.

2 reacties

  1. Toen ik in Hilversum wonde ik ging via dit provinciale N(?) weg en er was bijna elke keer voor me een iemand die 50, 60 reed en er is gewoon geen plek voor inhalen, doorgetrokken streep.


    • Ach, ik heb altijd geprobeerd om niet al te druk te maken over dingen de je niet kunt veranderen. Iemand die 60 of 70 rijdt voelt zich daar kennelijk comfortabel en veilig bij. Rijden ze sneller, voelen ze zich waarschijnlijk ook onzekerder en nemen de kansen op ongevallen toe.
      En hoeveel tijd scheelt het uiteindelijk? Go with the flow…

      En nee, dat lukte mij natuurlijk ook niet altijd en ik heb ook hele lelijke dingen gezegd in de auto. Maar alles is relatief uiteindelijk – snelheid en tijd ook.



Geef een reactie

