h1

Plannen of leven?

07/09/2010

Ik ben dol op mooie en leuke quotes. Van die oneliners waarvan je mondhoeken even krullen, je even laten nadenken of soms ook fronsen. Sommige zijn zo goed dat je denkt dat je ze altijd zult onthouden. Die wil je dan aan een ander vertellen en je hebt geen idee meer wat het ook weer was. Of is dat de leeftijd?

Een mooie zin die ik wel altijd heb onthouden (en met mij ongetwijfeld vele anderen) is deze: “Life is what’s happening while you’re busy making other plans.” De essentie daarvan voor mij is dat je niet alles kan plannen, dat dingen op je pad komen die soms zelfs veel leuker zijn dan je zelf had kunnen bedenken.

Dit weekend was ik op een Business Bootcamp van Open Circles. Die geven en verkopen trainingen om succesvol en financieel onafhankelijk te zijn en benaderen heel slim zzp-ers, kleine ondernemers en starters met een aanbod voor een tweedaagse training voor 47 Euro. Dat dekt net de kosten van de catering. Zaal, licht, materiaal, menskracht: dat zijn de kosten die ze zelf voor hun rekening nemen. Een mooi concept: als potentiële cursist krijg je een goed beeld van wat je eventueel later koopt en die vervolgcursussen zijn uiteraard wel marktconform geprijsd.
Prima concept en met 1200 man in het Nieuwegein Business Center is het voor iedereen een win-win.

Ik heb me prima vermaakt zaterdag. Veel nieuwe mensen ontmoet die allemaal enthousiast en geïnspireerd als zzp-er of ondernemer hun geld verdienen of dat willen gaan doen. Van wijninkoper tot loopbaancoach, van vastgoedontwikkelaar tot evenementenorganisator. De presentatie zelf was ook enthousiast en inspirerend. Heel knap wordt er ook een sfeer gecreëerd van saamhorigheid, positivisme en energie. Maar aan het eind van de middag had ik het wel gehad met de high fives, het opstaan en samen hardop beloven dat je succesvol gaat zijn.
In combinatie met een opkomend griepje, het prachtige weer buiten en de behoefte aan een rustdag besloot ik zondag te spijbelen.

Was zaterdag een verloren dag? Zeker niet. Het leven gebeurt dan wel gewoon terwijl je druk bezig bent met het maken van plannen. Maar dat maakt het maken van plannen en het stellen van doelen niet minder nuttig. En die doelen mogen ook best ambitieus zijn. Daar ga ik de komende weken eens rustig over nadenken.

Geef een reactie

