h1

Kinderen en winkelwagentjes

15/08/2010


Een paar weken geleden loop ik met de zoon in Albert Heijn en gewoontegetrouw duw ik de kar.
“Mam, laat mij maar!”
Nou moet ik omhoog kijken als ik met hem praat en is hij zelfs volgens de strengste wettelijke regels volwassen  maar toch aarzel ik, ook gewoontegetrouw.
Dus zeg ik: “OK, maar doe voorzichtig.”
Jarenlang pedagogisch indoctrineren en corrigeren moet kennelijk langzaam slijten.

“Waarom mocht ik vroeger eigenlijk nooit het karretje duwen?”
“Omdat ik een hekel heb aan kinderen die tegen je hakken aanrijden, tegen je kar botsen en dwars in het pad hangen. Dus dat wil ik een ander ook niet aandoen”

“Ach”, zegt het kind, “dat valt toch wel mee?”
En prompt wordt hij geraakt door een kind met kar van rechts.

Zo krijg ik jaren na dato toch nog goedkeuring van mijn opvoedkundige principes. En ik moet zeggen, dat voelt erg goed.

PS Ik hou trouwens ook niet van rondrennende kinderen, krijsende koters en kleppende huisvrouwen – en zeker niet in de supermarkt. Maar dat terzijde.

PS 2 De uitvinders van plastic blokfluiten, vuvuzela’s en blikken trommeltjes mogen wat mij betreft opgesloten worden met een kleuterklas vol gebruikers van hun producten.

PS3 De speciale winkelkarren met een autootje ervoor kunnen nog net. Maar dan wel met ouders er netjes meer kunnen rijden en kinderen die blijven zitten en zeker niet gaan zitten gillen.

3 reacties

  1. Ach ja. Die goede oude tijd, dat we enkel met een stuk tape over de mond een supermarkt mochten betreden. Als we lief waren mochten de enkelboeien af.


  2. Wat een heerlijk feest der herkenning… En ik hoop vurig dat Peter je zoon is…😉



Geef een reactie

