h1

Schuld

27/05/2010

Gisteren was ik bij de Sociale Dienst, de Regionale Sociale Dienst nog wel. Niet dat ik mijn zzp-bestaan heb opgegeven maar ze organiseerden een informatieavond voor raadsleden en wethouders.
Het adres was Het Rond 6e. De eerste en laatste keer dat ik werkzoekend was woonde ik nog in Huizen dus met de RSD in Zeist had ik nog geen kennis gemaakt.
Genietend van het privilege van het parkeren achter de slagboom bij het gemeentehuis zette ik daar mij auto neer en stak de straat over. Het gemeentehuis heeft als adres Het Rond 1  waar mee logischerwijs nummer 6 aan de overkant zou moeten zijn. Aan die overkant liep al een zoekende PvdA-collega heen en weer. De chinees had nummer 2, het kantoorgebouw ernaast nummer 6 maar het zag er wat schimmig en ieder geval heel erg rustig uit. En de ‘e’ was er niet, de ‘a’ ook niet trouwens.
Aan de achterkant gekeken: noppes. Verder de straat in: nummer 12. Weer terug. De collega belt een andere collega. “We moeten op het werkplein zijn”. En dat is heel aan de andere kant van de straat, aan de andere kant van het kruispunt. Logisch.

Daar aangekomen is het redelijk druk, met collega’s uit Zeist maar ook uit Utrechtse Heuvelrug, De Bilt, Wijk bij Duurstede en Bunnik.
Bij de koffie weer de onvermijdelijke vraag, ditmaal van een collega uit een buurgemeente: “Hoe gaat het nu met jullie”. Waar mee bedoeld wordt: “Vertel eens wat meer over de splitsing van de fractie waarover ik in de krant heb gelezen”.
Ik leg het graag nog een keer uit: dat we als D66 altijd gesproken hebben over twee mogelijk portefeuilles – Bouwen en wonen en Middelen. Dat er ook altijd sprake is geweest van meerder wethouderskandidaten. En dat we de keuze voor zowel portefeuille als wethouder pas zouden nemen op het moment dat het opportuun zou zijn.
Kiezen voor Bouwen en Wonen leek de meest logische optie totdat vlak voor de verkiezingen nog twee projecten door de besluitvorming werden gedrukt: Kerckebosch en het Sanatoriumbos. Van beide projecten waren we groot tegenstander. Als wethouder zulke projecten moeten uitvoeren is onverkoopbaar naar de kiezers. De optie om wel die portefeuille te kiezen maar die twee projecten eruit te halen werd door een meerderheid van de fractie ook als niet te verkopen gezien. De portefeuille Middelen behelst ook burgerparticipatie en wijkgericht werken: onderwerpen waar in Zeist heel wat aan moet gebeuren en die absoluut op het terrein van D66 liggen. In meerderheid koos de fractie hier dan ook voor – 7 tegen 2. Van de zes kandidaten voor het wethouderschap werden er twee aanbevolen door een speciale selectiecommissie, daarnaast maakten twee andere kandidaten gebruik van de gelegenheid om beschikbaar te blijven. De fractie koos in meerderheid, ook weer 7 tegen 2, voor Johan Varkevisser. Die keuze konden uiteindelijk Koos van Gemeren en Jolanta Polomski niet accepteren en zij stapten uit de fractie maar niet uit de gemeenteraad.
“Aha”, zei mijn collega uit de buurgemeente. “Dat klinkt als gefrustreerde ambitie van een individu. Dat nuanceert het krantenverhaal behoorlijk.”
Ik zeg niets, het is tijd voor de presentaties.

Na een algemene inleiding over integratie, herstructurering en efficiëntie verdelen we ons over verschillende workshops. Eerst over financiële stromen en al gauw duizelt het me van de kengetallen, berekeningen, overschotten en tekorten. En afkortingen, vooral veel afkortingen.  De materie is nu eenmaal complex maar ze doen hun best om het zo helder mogelijk te maken.
Daarna schuiven we aan bij de workshop Schuldhulpverlening en armoedebestrijding. En ik prijs me weer gelukkig dat ik tot nog altijd financieel onafhankelijk ben geweest. Natuurlijk heb ik ook wel eens flink de tering naar de nering moeten zetten maar schulden heb ik nooit gehad. En gelukkig hebben de kinderen dat ook overgenomen.
Als je eenmaal in de schulden zit, is het eigenlijk te laat. Maar waar zet je in op preventie? Budgetlessen op scholen? Opvoedcursussen voor ouders waarin je leert dat ‘nee’ zeggen niet betekent dat je een slechte ouder bent? Als banken al miskleunen met financiële planning, hoeveel mag je dan verwachten van individuele burgers? Waar ben je als overheid vangnet en wanneer wordt het betutteling? Lastig.

Geef een reactie

