h1

Het magische postvakje

21/05/2010

Ieder raadslid heeft een postvakje, een magisch postvakje zelfs want het lijkt zich zelf automatisch te vullen.

Nou ben ik eigenlijk altijd nog kinderlijk blij met het krijgen van post, ik kan vol vreugde de brievenbus leeghalen en me verbazen over de moeite die personen en bedrijven nemen door mij persoonlijk wat toe te sturen. Reclame telt niet mee, we hebben een Ja/Nee-sticker op de brievenbus.

Dat vermogen om blij te zijn met post wordt als raadslid wel op de proef gesteld. Het magische postvak produceert meer stukken, brieven, rapporten, uitnodigingen, toelichtingen en brochures dan ik kan bijbenen.
“Je leert vanzelf keuzes maken, je kan niet alles lezen” is een veelgehoord en welgemeend advies van meer ervaren collega’s.
Dat geloof ik ook wel maar het is een leerproces zullen we maar zeggen. En ik ben nu eenmaal behept met een wellicht naïef gevoel dat als iemand de moeite neemt om je iets toe te sturen, je dan ook de moeite moet nemen om het in ieder geval goed te bekijken. (Ja, ja, begin maar vast met hoofdschudden…)

Het postvak lijkt zich bovendien volautomatisch te vullen: je haalt het leeg, je gaat naar een vergadering, je komt terug en er ligt al weer nieuwe post in.

Vandaar dat ik gisterenavond even knipperde met mijn ogen: dinsdagavond mijn postvak leeg gehaald en donderdagavond was het nog steeds leeg?
Maar het postvak is nog magischer dan ik dacht: het komt vanzelf naar je toe. Vanochtend bij ophalen van de krant uit de brievenbus lag er ook een grote envelop van de gemeente. Jazeker, met de raadsstukken.
Het begint bijna te lijken op de niet-te-ontlopen brieven van Zwijnstein….

envelop van de gemeente

Geef een reactie

