h1

Paarse koe in de politiek

05/04/2010

Ik woon in twee werelden: marketing communicatie  en de gemeentelijke politiek. De laatste dagen vraag ik me steeds meer af hoe je die twee zou kunnen combineren.

De achtergrond
De gemeenteraadsverkiezingen in Zeist: er is maar een partij die echt heeft gewonnen en dat is D66. Voor een belangrijk deel door proteststemmen – protest tegen de bouwplannen, protest tegen het kappen van bomen maar vooral ook protest tegen de cultuur. De cultuur waarin inspraak niet leidt tot meer draagvlak maar juist tot verzet en frustratie. De cultuur van een organisatie die onvoldoende aansluiting vindt met de buitenwereld.

In de coalitiebesprekingen is de nieuwe bestuurstijl en burgerparticipatie dan ook een belangrijk thema.
Afgelopen woensdag mocht ik als toehoorder de bespreking over dit onderwerp bijwonen van de vertegenwoordigers van de vier partijen (D66, PvdA, VVD en GroenLinks).

Zonder er inhoudelijk op in te gaan (het hele coalitieproces loopt nog) kan ik wel zeggen dat de sfeer absoluut constructief en positief was.
En ook in de gemeentelijke organisatie is al een tijdje een project cultuurverandering aan de gang.

Zorgen
Toch maak ik me zorgen. Als nieuwkomer in de gemeenteraad ben ik nog geen onderdeel van de cultuur, ik kan me nog verbazen over afkortingen, jargon, procedures en rituelen.
Ik zie dat de plannen voor de vernieuwde cultuur van besturen gemaakt worden in de ‘oude’ woorden, in de ‘oude’ context, met een lichte vermoeidheid op basis van ervaring.

Woensdag overdag was ik bij het eerste B2B Marketing Forum. Ook vol jargon maar ook vol enthousiasme, vol vooroplopers, trendsetters en -volgers, nieuwe media en interessante sprekers.
Want ook in marketing hebben we het probleem hoe je de boodschap overbrengt op de doelgroep en vooral ook hoe je ze tot actie aanzet.
Inspirerende gastspreker was Seth Godin – schrijver van verschillende boeken maar de nieuwste is Purple Cow. Hij analyseert waarom sommige marketingacties een succes zijn. De paarse koe is een mooi voorbeeld: een gewone koe in de wei valt nauwelijks op. Het is vast een uistekende koe, mooi om te zien, en levert nuttige producten op als melk, kaas en uiteindelijk vlees.
Maar niemand praat er over, niemand wordt er enthousiast van, niemand vertelt zijn vrienden er over.
Maak de koe paars en plotseling worden er foto’s gemaakt, sms’jes gestuurd, verhalen verteld en gaat het als een lopend vuurtje over de wereld.

Dus.
Dus hoe maak je van bestuurstijl en burgerparticipatie nou een paarse koe?
Hoe zorg je dat het een onderwerp wordt waar mensen warm van worden, waar ze enthousiast over zijn en reclame voor maken bij kennissen, buren en vrienden?
Wie helpt er mee buiten de ‘kaders’ te denken?

We kunnen alle hulp gebruiken als we echt iets willen veranderen hier in Zeist!
Alle reacties zijn welkom: op deze site, via email (ingrid@ingridwong.nl), per telefoon (0614767539) of twitter (twitter/ingridwongd66).

3 reacties

  1. Er zijn een paar manieren om een paarse koe te zijn, de sleutel is afwijken van normaal op een manier die mensen aanspreekt.

    Hier een paarse koe:
    De burgemeester van Aspen (Colorado) zat elke woensdagmiddag 4 uur lang in het winkelcentrum op een bankje. Iedereen wist dat als je iets te melden had aan de burgemeester je hem dan kon spreken. Dat valt op, hij werd dan ook jaren achtereen gekozen.

    Wat in jouw situatie normaal is zeg je zelf met deze zin: “Want ook in marketing hebben we het probleem hoe je de boodschap overbrengt op de doelgroep en vooral ook hoe je ze tot actie aanzet.”

    Als je daar nou eens van afwijkt. Wat is een doelgroep eigenlijk? Een groep mensen die jij op basis van jouw vooroordelen en jouw setje karakteristieken selecteert (lees in een hokje duwt).

    Verdiep je eens in het paradigma dat je gebruikt en op basis waarvan je een doelgroep poneert. In plaats van iets van hen willen (de ander veranderen) kun je dan kijken of je jouw respons op de ander kunt veranderen (zelf veranderen).

    Pas dan kom je uit je ivoren toren van de intensieve menshouderij en maak je contact met mensen van vlees en bloed. De afstand van “het volk” tot de politiek is niet door het volk gecreëerd.

    Ivonne


  2. […] This post was mentioned on Twitter by Politiek Next, Ingrid Wong. Ingrid Wong said: Wie o wie helpt mij met 'paarse koe in de politiek'? http://bit.ly/Paarsekoe #durftevragen #zeist […]


  3. wat mij altijd opvalt is dat de politiek naar de mensen komt wanneer het verkiezingstijd is. Na die verkiezingen gaat iedereen weer in de vergaderzaal zitten en komt daar na 4 jaar weer uit voor het volgende rondje. Het verhaal van mijn voorgangster spreekt me daarom ook erg aan.
    Ga eens naar de mensen terwijl er geen verkiezingen in aantocht zijn. Zal je veel info van ‘de straat’ leveren.



Geef een reactie

