h1

Wat Bodes de Vries van de PvdA niet zegt – dat is belangrijk

02/03/2010

Soms is het verrassend hoe partijen zaken gecamoufleerd weten te omschrijven.

Zo zegt de VVD – “Geen nieuwe woningen in Den Dolder” – bij navraag blijken wel alle geplande projecten gewoon door te moeten gaan.

En de PvdA zet in het lijstje met bereikte resultaten dat “er een goede oplossing is gekozen voor de spoorwegovergang”. Kennelijk is het iets te duidelijk als je er bij moet zetten dat je kiest voor het afsluiten van de overweg voor al het gemotoriseerde verkeer.

Laten we het er op houden dat nu eenmaal bij de politiek hoort. Maar er zijn grenzen. En daar gaat de PvdA overheen.

Gisteren lag er namelijk wel een heel persoonlijke oproep in de bus: een brief van Bodes de Vries, lijsttrekker en raadslid van de PvdA  en inwoner van Den Dolder. Persoonlijk en met de hand ondertekend.

Persoonlijk van Bodes

De inhoud? In het kort: hij kwam met voorkeurstemmen in de raad vier jaar geleden en hij heeft er hard gewerkt. En dit jaar is hij lijsttrekker en wil hij wethouder worden.
Stem op mij vraagt hij en maak de PvdA groot zodat ik wethouder kan worden.

Achterop staat een overzicht van wat Bodes bereikt heeft.

En daar begint bij mij de verwarring. En daarna de boosheid.

Want wat staat er bovenaan: Bouw op Vierde Kwadrant (Willem Arntzhoeve): tegengestemd.

Bodes of PvdA stem tegen?

Dat klopt.

Maar wat staat er niet? Dat Bodes de Vries als enige van de acht (!) PvdA-raadsleden tegenstemde.

Dus als ik het met Bodes eens ben, dan ben ik tegen de rest van de fractie?
En als ik het met de fractie eens ben, dan ben ik tegen de huidige lijsttrekker?
Moet ik gaan stemmen op een partij waarvan de lijsttrekker zich profileert met een standpunt dat afwijkt van de rest van zijn fractie?
Maar die fractie moet wel groot genoeg worden om Bodes wethouder te laten worden?

Met alle respect voor de inzet en betrokkenheid van Bodes de Vries – maar dit is volksverlakkerij.
En precies van de soort waardoor mensen hun vertrouwen in de politiek verliezen.

Ik blijf nog steeds geloven dat het anders kan.

4 reacties

  1. Hallo Ingrid,

    Toen ik dat lijstje met Bodes’ daden las dacht ik: in mijn herinnering heeft Bodes destijd niet TEGEN gestemd over dat Vierde kwadrant, maar zijn stem onthouden. Na een uitleg dat hij zijn fractie dankbaar was over hun toestemming om zich afwijkend van het fractiestandpunt op te stellen. Vergis ik me nou?
    Hoe dan ook: dat weglaten van het feit dat de andere 7 fractieleden van zijn PvdA gewoon VOOR stemden heeft ook mij behoorlijk gestoord.


    • Hoi Mieke,

      Voor wat het stemgedrag van Bodes betreft: daarvoor ben ik afgegaan op het geheugen van Pieter. Naar aanleiding van jouw opmerking heb ik het Johan Varkevisser ook nog even gevraagd en hij meent zich ook met redelijk stelligheid te herinneren dat Bodes inderdaad tegen heeft gestemd.
      Maar het blijft natuurlijk misleidend!


  2. En die uitspraak van de VVD: “geen nieuwe woningen in Den Dolder” heeft me minstens zo ernstig gestoord.
    Want natuurlijk vroeg ik meteen vol goeie hoop aan Joke Bottema: “Bedoel je dat jullie nu o.a. het 4e kwadrant laten vallen?” Nee, alles wat al besloten was gaat gewoon door. Waarop ik constateerde dat deze verkiezingsbelofte dan op zijn minst loos is. Eigenlijk zelfs misleidend. Want als al die geplande bouwprojecten doorgaan, dan is alle beschikbare ruimte toch definitief op?
    Treurig.
    Daarop heb ik definitief besloten mijn lokale stem aan D66 te geven. Niet aan jou (sorry), maar aan mijn bloedeigen broer.
    Landelijk blijf ik de VVD trouw omdat de voor mij belangrijkste landelijke beleidsterreinen (activerend sociaal/economisch beleid c.q. arbeisdmarktpolitiek en een veel dwingender integratiebeleid) door D66 naar mijn smaak te slap worden ingevuld.
    Maar succes hier in de gemeente!


    • Ik ben blij dat jij het net zo gelezen hebt als ik!
      En familie gaat voor bij stemmen, dat snap ik🙂
      Het is goed gekomen: we zitten beiden in de raad – nu nog wat moois van maken maar dat komt vast goed.



Geef een reactie

